LOOP & ROLL MED EN FOKKER 50!!
Ja ni läste rätt, igår fick jag och Johannes både loopa och rolla i simulatorn. Verkligen häftigt! Förhoppningsvis kommer man inte hamna i dessa "unusual attitudes" när man senare flyger på linjen, hade ju inte varit särskilt roligt för passagerarna kanske...
Nu vet vi i alla fall hur man tar sig ur dessa lägen så det är positivt i alla fall. Passet i övrigt var mestadels repetition från det senaste bortsett från att det var betydligt mer manuellt handhavande på inflygningarna samt att vi även fick öva rejected takeoff. Rejected takeoff är när man avbryter starten under takeoff roll innan man kommit upp i den hastighet som man roterar vid, här gäller det bromsa kraftigt och hålla kursen så att man hinner stanna i tid eller så att man inte åker ut över bankanten.
Då får dagens inlägg anses som avklarat och det nya passet måste läsas på vilket blir det engine failure!
Nu vet vi i alla fall hur man tar sig ur dessa lägen så det är positivt i alla fall. Passet i övrigt var mestadels repetition från det senaste bortsett från att det var betydligt mer manuellt handhavande på inflygningarna samt att vi även fick öva rejected takeoff. Rejected takeoff är när man avbryter starten under takeoff roll innan man kommit upp i den hastighet som man roterar vid, här gäller det bromsa kraftigt och hålla kursen så att man hinner stanna i tid eller så att man inte åker ut över bankanten.
Då får dagens inlägg anses som avklarat och det nya passet måste läsas på vilket blir det engine failure!
Kommentarer
Trackback