FULL MOTION
Dagen snart till ända och det har varit en lång dag med ett riktigt roligt och givande simulatorpass. Det är svårt att förklara men för varje enstaka tillfälle man sitter i simulatorn lär man sig så otroligt mycket, de så kallade "aha-upplevelserna" avlöser varandra. Idag var även första passet med full motion, vet inte riktigt anledning till varför vi inte körde med detta tidigare och det verkar inte våra instruktörer från Skyways heller veta, men jag antar att skolan ville att vi skulle få en mjukstart först.
I och med att instruktörerna kan flytta en hur som helst, frysa positionen horistontellt medan man fortfarande flyger i det vertikala planet gör att man hinner göra väldigt mycket på ett pass. Bland annat blev det några branta svängar, ta sig ur onormala lägen, go arounds men störst fokus låg på VOR/DME inflygningar. Vid denna inflygning har pilot not flying minst lika mycket att göra om inte mer än den som är pilot flying. Här gäller det nämligen att serva pilot flying med höjder och distanser som man har kvar till banan för att kunna avgöra hur man ligger till på den tänkta glidbanan ner mot bantröskeln, samtidigt som man ska utföra en massa andra moment såsom checklistan. Detta har vi övat en del på tidigare så det fungerade riktigt bra, det var till och med så att instruktören blev en aning imponerad och det är ju alltid kul.
För er som inte riktigt vet vad en full motion simulator är för något så ser den ut som på filmklippet nedan om man står och tittar utifrån, inifrån är den så gott som identisk som den cockpit som återfinns i den riktiga flygmaskinen. Observera att det inte är en Fokker 50 simulator på bilden för några filmklipp på den hittade jag tyvärr inte, men principen är densamma i alla fall.
I och med att instruktörerna kan flytta en hur som helst, frysa positionen horistontellt medan man fortfarande flyger i det vertikala planet gör att man hinner göra väldigt mycket på ett pass. Bland annat blev det några branta svängar, ta sig ur onormala lägen, go arounds men störst fokus låg på VOR/DME inflygningar. Vid denna inflygning har pilot not flying minst lika mycket att göra om inte mer än den som är pilot flying. Här gäller det nämligen att serva pilot flying med höjder och distanser som man har kvar till banan för att kunna avgöra hur man ligger till på den tänkta glidbanan ner mot bantröskeln, samtidigt som man ska utföra en massa andra moment såsom checklistan. Detta har vi övat en del på tidigare så det fungerade riktigt bra, det var till och med så att instruktören blev en aning imponerad och det är ju alltid kul.
För er som inte riktigt vet vad en full motion simulator är för något så ser den ut som på filmklippet nedan om man står och tittar utifrån, inifrån är den så gott som identisk som den cockpit som återfinns i den riktiga flygmaskinen. Observera att det inte är en Fokker 50 simulator på bilden för några filmklipp på den hittade jag tyvärr inte, men principen är densamma i alla fall.
Kommentarer
Trackback