FÖRSTA SIMULATORPASSET

Igår var det fullspäckat schemat, det gick i ett i alla fall från lunch till midnatt. Skyways bolagsprov på eftermiddagen mellan 14-17 och därefter incheckning till simulatorpasset 17.30. Det blev bara att slänga ner matlådan när vi stod och väntade på bussen som tar oss mellan STC och OAA (Oxford Aviation Academy).

Efter en och halv timmes briefing var det äntligen dags för att första gången få flyga Fokkern. Jag började som kapten och Johannes som flygande styrman. I Fokkern är det kapten som taxar med en liten ratt som sitter bredvid den stora ratten som styr rodren och det fick med andra ord jag göra till och börja med. Detta första pass är mest tänkt som en familiarization av Fokkern och detta gjordes väldigt grundligt vad gäller alla knappar, reglage samt hur man ställer in sätet på rätt sätt. Att sitta rätt och att ha de bästa möjliga synreferenserna både vad gäller instrumenten och vad som händer utanför är av väldigt stor vikt. Tanken var bara att styrman (läs: Johannes) skulle flyga detta pass men som tur var hann även jag få flyga lite på slutet och få en första känsla på hur man flyger Fokkern. Det var stora skillnader om man jämför med Beech 200 simulatorn som vi tidigare flög i Ljungbyhed om man säger så. På lördag är det dags igen, redan vid 05.30 är det incheckning då...vad gör man inte för att få flyga? : )

Fokker 50 simulatorn på OAA.



Två riktigt nöjda studenter efter första simulatorpasset.



Dagens rampkille, Katten Gustav.....vem har sagt att flyginstruktörerna inte har humor?

Kommentarer
Postat av: magi

Gött killar.. Hahahaha.. Katten Gustaf.. det är fan humor!!

2009-10-22 @ 08:18:04
Postat av: Eric

Låter skoj det där, tiderna hade man ju gärna levt med, även för att flyga sim. Hur funkar det där med Skyways bolagsprov? Alla bolag har väll prov men hur är dem att genomföra? T.ex. jämfört med testerna till TFHS? Är det liknande saker eller är det helt annat?



Lite röriga frågor men jag antar att du förstår vad jag menar. :)

2009-10-22 @ 23:43:59
Postat av: Alex

Ja det funkar, bra start på dagen så att säga :) Bolagsprovet är ett skriftligt prov på Skyways olika manualer samtidigt som man ska göra en färdplan utifrån det vanliga underlaget man får inför varenda flygning. Provet var av "open book" typ men det brukar ofta gör det svårare tycker jag!



Det liknar inte alls de tester som görs på TFHS utan som sagt detta prov är inriktat på Skyways operationer.



Hoppas detta gav dig svar på det du undrade!?

2009-10-24 @ 17:54:00
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Eric

Tack, det var svar på det jag undrade. :)

2009-10-25 @ 11:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0