AEROMEDICAL

Efter en väldigt stormig helg nere i Skåne var det imorse dags för att flyga upp till Arlanda igen. Det tar cirka en timme att ta sig ner till Sturup från Helsingborg så det blev att gå upp tidigare än tuppen då flyget gick redan 7.05. Vinden hade som tur var avstannat helt och när vi taxade ut för start fanns där inte ett moln på himmeln samtidigt som den röda morgonsolen långsamt reste sig över det dimmiga landskapet. Kan verkligen inte bli så mycket bättre än så...utsikten måste varit än bättre framifrån cockpit.

Morgonrushen var i full gång på Sturup och det var tro det eller ej kö för att få starta! I och med att det inte blåste så mycket användes både 17 och 35 för start, vi var sist i kön och kom iväg en aning sent. Det gjorde dock inte så mycket då vi fick en direktrutt mot Arlanda och kunde landa på tidtabell trots den lilla förseningen. En god frukost serverades också på flyget vilket gjorde att man var fit for fight för dagens aero medical övningar på STC.

Kabinpersonalens chef på Skyways stod för undervisningen och den innehöll det mesta som man kan tänkas få uppleva då man flyger passagerare. I regel är det ju kabinpersonalen som i första hand får hjälpa de passagerare som blir akut sjuka eller skadade, men som sagt tidigare är det av största vikt att samarbetet och informationsflödet mellan kabinpersonal och flightdeck fungerar. Det kan ju bli aktuellt att snabbt behöva göra en nödlandning för att få en passagerare med hjärtproblem, astma, allergichock eller liknade till sjukhus! Utöver den teoretiska utbildningen blev det också hjärt och lungräddning på en docka samt test av den alltmer förekommande pratande defibrillatorn.


Dockan verkar vara en norsk uppfinning så det passade ju bra att norrbaggen i klassen får pryda denna bild, den pratande defibrillatorn kan ni se också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0