LVO CAT I / CAT II
LVO är uppdelat i olika kategorier (CAT) vad gäller minimala siktvärden och beslutshöjd för om man ska slutföra landningen eller inte. CAT I inflygningar har beslutshöjd som inte får vara under 200 fot och med ett siktvärde längs med banan med hjälp av belysningen på minst 550 m. Detta uppmätta siktvärde kallas även RVR = Runway Visual Range och kan räknas ut genom antal lampor man kan se längs med banan.
Det finns även CAT II inflygningar som måste begäras från flygtrafikledningen innan inflygningen påbörjas och som har ännu lägre värden än CAT I. Minima för CAT II är en beslutshöjd under 200 fot men inte lägre än 100 fot samt ett RVR på minst 300 m. Denna inflygning ska i Skyways fall ske med autopilot ända ner till 50 fot innan man kopplar ur och landar, 50 fot är bara 17 m höjd! Det finns även CAT III med beslutshöjder på 0 fot det vill säga autolandningar! Men dessa kräver en väldigt avancerad autopilot och detta har inte Fokkern så dessa inflygningar får vi inte göra. Hoppas jag inte missat några väsentliga detaljer i denna genomgång men givetvis är regelverket mycket strikt vid dessa typer av inflygningar.
Efter simulatorpasset var det dags att åka hem till Skåne för lite ledighet men när vi kom ut ifrån Oxford var det precis som vi tagit med oss vädret ut till verkligheten. Dimman låg tjock och det var riktigt svårt att urskilja vad man hade framför sig som bilderna nedan tydligt visar. Men ovanför molnen lyser alltid solen som tur är!
I väntan på vår gula buss som brukar ta oss från Oxford till terminalerna, Jumbo Hostel brukar stå högtidligt på andra sidan gatan men idag knappt synlig i dimman.
RVR approximately 300 m. Cleared for takeoff rwy 08!
Precis efter rotering och med kondensation över vingen på grund av tryckskillnaderna.
Ovanför molnen lyser alltid solen som sagt!
Vad är avståndet mellan lamporna på landningsbanan på ARL?
Är det samma avstånd i tex Malmö/Sturup och Paris?
Dvs,är det internationella regler för detta?
Väldigt intressant blogg du har! Pluggar själv till flygledare så vi kanske hörs på frekvensen någon dag... :)
Conny,
Avståndet mellan lamporna är 30 m eller 60 m enligt internationell standard. Exakta måttet på Arlanda på rwy edge light är 60 m medan rwy centre light är 30 m för alla banorna. Måttet kan variera en aning med andra ord mellan flygplatserna.
Filip,
Roligt att höra, tackar! Ja det kanske vi gör då...är det i Malmö du pluggar eller? Vad satsar du på då, sitta i tornet eller ATC? Lycka till!
Mr Jonsson, på Zürich kan man faktist flyga in och bestämma sig på 95 fot på en CAT II. Jag kände mig väldigt viktig idag, sorry ;)
OKO,
Ja, jag satt bara och väntade på att någon skulle hävda sig med något annat. Finns väl en del undantag till de generella reglerna som står skrivna i EAG-manualen.
Konstigt att man inte får fler sådana här tillrättavisanden...men det måste ju betyda att det jag skriver för det mesta är rätt annars haha! Ha det gott OKO!
Ja, jag går på Entry Point North ute på Sturup. Kommer bli tornflygledare...
Riktigt häftigt det med, grym utsikt ni har över området och alla rörelser! :) Har varit uppe i Sturupstornet när jag låg inne som flygplatsbrandman, stod där faktiskt en nyår till och med och tittade på fyrverkerier! När är du färdig? Vilket torn siktar du på? Lycka till!
Om ungefär två år är jag klar. Siktar på Sturuptornet men det är jag nog inte ensam om... :)