LOFT ARN-VBY-ARN
Första morgonen på ett nytt tredagars simulatorrace började med ett så kallat LOFT-pass. LOFT står för Line Oriented Flight Training och är ett begrepp bestående av ruttflygningar får A till B och som liknar en vanlig flygning i så hög grad som möjligt. Ofta är A och B orter som finns i bolagets linjenät och så var det även idag då vi flög Stockholm-Arlanda och Visby tur/retur. Men för att få lite extra krydda på moset och en aning mer action under passet blev det några starter med rejected takeoffs och några starter med engine failures innan vi gjorde den normala starten för LOFT-passet.
När man flyger LOFT-pass får man i stora drag planera hur man tar sig till destinationen genom egen navigering eller genom radarvektorering från flygtrafikledningen. Detta inkluderar även att man måste hålla koll på när det är dags att börja sjunka ner mot destinationsflygplatsen så att man verkligen kommer ner till den höjd som är ingångshöjd för inflygningen i tid så att man inte bara susar förbi Gotland på alldeles för hög höjd. Denna punkt kallas Top of Descent och räknas ut matematiskt på följande sätt, en enkel men väldigt användbar tumregel:
Avståndet från inflygningsfixet till ToD = Höjden man ska sjunka i Flight Levels divideras med 3
Sjunkhastighet för att hålla en 3 graders glidbana = Groundspeed x 5
Enkel matematik när man sitter på marken men när man väl sitter där på flightdeck är dumstruten långt över öronen och det kan vara stora problem att räkna även enkla problem. Det gäller med andra ord har riktigt bra koll på detta så det inte uppstår några tveksamheter.
Imorgon är det dags för ytterligare ett LOFT-pass till en av Skyways mer nyligen introducerade destinationer nämligen Vilnius, Litauen. Ska bli väldigt roligt att komma till ett ställe utanför det svenska luftrummet, även om allt ska fungera på liknande sätt är det alltid något som skiljer sig länder emellan. Vi får väl se hur det går imorgon helt enkelt.
När man flyger LOFT-pass får man i stora drag planera hur man tar sig till destinationen genom egen navigering eller genom radarvektorering från flygtrafikledningen. Detta inkluderar även att man måste hålla koll på när det är dags att börja sjunka ner mot destinationsflygplatsen så att man verkligen kommer ner till den höjd som är ingångshöjd för inflygningen i tid så att man inte bara susar förbi Gotland på alldeles för hög höjd. Denna punkt kallas Top of Descent och räknas ut matematiskt på följande sätt, en enkel men väldigt användbar tumregel:
Avståndet från inflygningsfixet till ToD = Höjden man ska sjunka i Flight Levels divideras med 3
Sjunkhastighet för att hålla en 3 graders glidbana = Groundspeed x 5
Enkel matematik när man sitter på marken men när man väl sitter där på flightdeck är dumstruten långt över öronen och det kan vara stora problem att räkna även enkla problem. Det gäller med andra ord har riktigt bra koll på detta så det inte uppstår några tveksamheter.
Imorgon är det dags för ytterligare ett LOFT-pass till en av Skyways mer nyligen introducerade destinationer nämligen Vilnius, Litauen. Ska bli väldigt roligt att komma till ett ställe utanför det svenska luftrummet, även om allt ska fungera på liknande sätt är det alltid något som skiljer sig länder emellan. Vi får väl se hur det går imorgon helt enkelt.
Kommentarer
Trackback