INTERMEDIATE
Sitter just nu och tar igen mig lite efter morgonens simulatorpass och är faktiskt alldeles själv i huset i Upplands Väsby....alla andra verkar vara ute på vift. Detta har nog aldrig hänt förut men någon gång måste bli den första, dröjer väl inte länge förrän hela gänget dyker i och för sig och då blir det antagligen fredagsmys som vi brukar kalla det med kaffe och kanelbullar.
Dagens pass markerade sluttampen för det skede i utbildningen som kallas intermediate och som har bestått av 15 simulatorpass i Fokkern. Basic kallades skedet nere i Ljungbyhed medan det nästkommande heter Advanced och börjar för egen del på söndag morgon då det blir första simulatorpasset i den så kallade type ratingen. En type rating är i regel cirka 9 simulatorpass och detta är vad som gäller i de flesta fall då man omskolas från en flygplanstyp till en annan. Vi har istället totalt 27 pass, där vår type rating är lite mer tilltagen med 12 pass men innehåller dessutom två pass med Low Visibility Operation som inte annars brukar ingå. Kravet med det här nya utbildningskonceptet MPL var just det att vi skulle få betydligt mer tid i simulatorn för den aktuella flygplanstypen vi ska flyga och det har vi verkligen fått. Instruktörerna verkar redan tycka vi är klara för linjetrafiken så det är ju roligt att höra och då har vi ändå som sagt 12 pass kvar att finslipa alla detaljer på.
Idag var det mycket visuellt flygande med mycket manuellt handhavande som inte heller brukar ingå för de som enbart kör en type rating, detta har verkligen varit nyttigt och det känns verkligen som man lärt känna maskinen hur den fungerar i olika situationer och hur man ska manövrera den. Med det sagt tänkte jag gå över till att uppdatera min ruttmanual som jag idag fått en rejäl uppdatering till, största hitintills faktiskt så det lär ta lite tid innan man fått rätt på allt.
Dagens pass markerade sluttampen för det skede i utbildningen som kallas intermediate och som har bestått av 15 simulatorpass i Fokkern. Basic kallades skedet nere i Ljungbyhed medan det nästkommande heter Advanced och börjar för egen del på söndag morgon då det blir första simulatorpasset i den så kallade type ratingen. En type rating är i regel cirka 9 simulatorpass och detta är vad som gäller i de flesta fall då man omskolas från en flygplanstyp till en annan. Vi har istället totalt 27 pass, där vår type rating är lite mer tilltagen med 12 pass men innehåller dessutom två pass med Low Visibility Operation som inte annars brukar ingå. Kravet med det här nya utbildningskonceptet MPL var just det att vi skulle få betydligt mer tid i simulatorn för den aktuella flygplanstypen vi ska flyga och det har vi verkligen fått. Instruktörerna verkar redan tycka vi är klara för linjetrafiken så det är ju roligt att höra och då har vi ändå som sagt 12 pass kvar att finslipa alla detaljer på.
Idag var det mycket visuellt flygande med mycket manuellt handhavande som inte heller brukar ingå för de som enbart kör en type rating, detta har verkligen varit nyttigt och det känns verkligen som man lärt känna maskinen hur den fungerar i olika situationer och hur man ska manövrera den. Med det sagt tänkte jag gå över till att uppdatera min ruttmanual som jag idag fått en rejäl uppdatering till, största hitintills faktiskt så det lär ta lite tid innan man fått rätt på allt.
Kommentarer
Trackback