DYGNSOMSTÄLLNING
Nattpasset är avklarat och man är återigen uppe, i och för sig har jag redan varit det ett tag för att ställa om inför morgondagen som är ett tidigt morgonpass. Det är bara att vänja sig för tiderna framöver i yrket kommer nog skifta rätt rejält från dag till dag.
Arbetshastigheten och flödet mellan olika handhavanden har ökat markant nu sedan vi gått in i Advanced skedet och man har fullt upp att göra hela tiden. Ju fort man får det en aning lugnt tjuter det till och där ett nytt fel som ska åtgärdas. Finns olika typer av varningar som kan uppkomma där den mest kritiska är den "röda" - Master warning! Denna varning får man exempelvis vid motorbortfall, brand med mera och kräver omedelbara åtgärder. Lite lägre prioritet har den "gul/orange" - Master caution! Här gäller det att analysera felet fort så man vet vad för fel som uppstått, däremot är åtgärden inte lika omedelbar som vid en master warning.
Inatt fick vi känna på båda typerna och så länge man behåller lugnet går det för det mesta bra.....men utöver att åtgärda en massa fel gäller det ju även att hålla koll på samarbetet i cockpit. En flyger och en utför åtgärder på checklistan! Med sagt är det snart dags för läggdags och ladda inför ett nytt pass fyllt med nya utmaningar att tas sig an. Godnatt!
Arbetshastigheten och flödet mellan olika handhavanden har ökat markant nu sedan vi gått in i Advanced skedet och man har fullt upp att göra hela tiden. Ju fort man får det en aning lugnt tjuter det till och där ett nytt fel som ska åtgärdas. Finns olika typer av varningar som kan uppkomma där den mest kritiska är den "röda" - Master warning! Denna varning får man exempelvis vid motorbortfall, brand med mera och kräver omedelbara åtgärder. Lite lägre prioritet har den "gul/orange" - Master caution! Här gäller det att analysera felet fort så man vet vad för fel som uppstått, däremot är åtgärden inte lika omedelbar som vid en master warning.
Inatt fick vi känna på båda typerna och så länge man behåller lugnet går det för det mesta bra.....men utöver att åtgärda en massa fel gäller det ju även att hålla koll på samarbetet i cockpit. En flyger och en utför åtgärder på checklistan! Med sagt är det snart dags för läggdags och ladda inför ett nytt pass fyllt med nya utmaningar att tas sig an. Godnatt!
Kommentarer
Trackback