ADVANCED
Nästa skede i utbildningen har idag påbörjats vilket jag var inne lite på häromdagen, i MPL-konceptet kallas detta skede Advanced och kan så gott som likställas med en type rating. De första två passen blir dock som en liten repetition från det vi har övat på tidigare vad gäller själva manövreringen av flygplanet men kraven har höjts avsevärt. Imorgon blir det liknande scenario men därefter kommer det mesta vara fokuserat på en massa fel som uppstår under flygning vilket vi som besättning ska lösa på bästa sätt genom användning av olika checklistor - emergency och abnormal checklist!
Det är viktigt att agera fort men samtidigt gäller det att ha analysen klart för sig vad som egentligen är fel så att man inte påbörjar med en felaktig checklista. Förståelsen för de tekniska systemen är med andra ord av stor vikt och förhoppningsvis sitter dessa från den tekniska kursen vi tidigare klarat av. Men en och annan uppfräschning av vissa system kan nog bli aktuellt i vilket fall som helst.
Passet idag var som sagt en aning lugnare med bland annat steep turns, slow flight, configuration changes och stall. Det hela avslutades med ett antal ILS-inflygningar i både lugn vind samt maximal sidvind som för Fokkern är 30 knop! Här är det väldigt viktigt att skeva rejält emot vinden vid sättningen och under tiden man retarderar på banan annars finns risk för att man blåser av! Nu blir det genomgång av morgondagens pass samt lite kvällsmat!
Det är viktigt att agera fort men samtidigt gäller det att ha analysen klart för sig vad som egentligen är fel så att man inte påbörjar med en felaktig checklista. Förståelsen för de tekniska systemen är med andra ord av stor vikt och förhoppningsvis sitter dessa från den tekniska kursen vi tidigare klarat av. Men en och annan uppfräschning av vissa system kan nog bli aktuellt i vilket fall som helst.
Passet idag var som sagt en aning lugnare med bland annat steep turns, slow flight, configuration changes och stall. Det hela avslutades med ett antal ILS-inflygningar i både lugn vind samt maximal sidvind som för Fokkern är 30 knop! Här är det väldigt viktigt att skeva rejält emot vinden vid sättningen och under tiden man retarderar på banan annars finns risk för att man blåser av! Nu blir det genomgång av morgondagens pass samt lite kvällsmat!
Kommentarer
Postat av: Conny
From skede Advanced,räknas timmarna i simulatorn precis som om det vore timmar i riktiga Fokkern i verkligheten?
Eller när börjar detta ske?
Postat av: Alex
Simulatortimmarna räknas aldrig som riktiga flygtimmar utan dessa loggas i egen kolumn i loggboken som heter syntetisk träning. Är nu uppe i 64 h! :)
Postat av: Conny
I see.
Kan tänka mig att tiden bara flyger(!) i simulatorn.
Snart har du 64 h till ! :)
Trackback