LJUNGBYHED TUR/RETUR I SULAN

Dagens pass bestod av en liten tur över Skåne och Halland mellan ett par fix, närmare bestämt tre olika brytpunkter som alla kräver olika typer av navigation till och från respektive fyr. Efter start från Ljungbyhed blev det kurs mot VOR-fyren Sveda som ligger söder om Höganäs. För att komma till denna VOR kan man följa en radial in mot fyren, för den icke så flyginsatte kan man säga att man följer en linje på sina instrument som egentligen är tredelad och kan "falla isär" om man ligger på fel kurs.

Från VOR:en gick det sedan vidare mot en NDB vid namn MF, söder om Halmstad. Denna fyr skiljer sig avsevärt från VOR:en då den saknar radialer, man får istället flyga en kurs in mot fyren även kallat QDM som anges med hjälp av en pilspets på ett av flyginstrumenten i cockpit.

Den sista punkten, NEXIL, är en rapporteringspunkt som egentligen inte finns rent fysiskt utan är en förutbestämd koordinat nordost om Ljungbyhed. Lättaste sättet att nå denna hade varit att mata in den i GPS:en men för att göra det enkla svårare så fick jag flyga en kurs ut från (QDR) NDB-fyren MF samtidigt som jag använde Ljungbyheds VOR med avståndsbedömning för att bestämma när jag var över NEXIL.

Efter NEXIL blev det raka kursen mot VOR:en på Ljungbyhed för att åter landa på bana 11R. Gjorde nog min bästa landning hitintills i simulatorn idag med en väldigt mjuk sättning samt snabb inbromsning vilket för det oftast inte är det enklaste. Realismen inte är särskilt bra när flygplanet befinner sig på marken och detta är väl det mest negativa med simulatorn men huvudsaken är ju att realismen finns där när man väl är uppe i luften.

Sammanfattningsvis av dagens pass kan väl sägas att det mesta man lärt sig hitintills fick praktiseras fullt ut och som tur var kom man ihåg det mesta. Det som kändes svårt för några veckor sedan har helt plötsligt smält och känns nu helt naturligt. Tur är väl det så det inte går på andra hållet...

Kommentarer
Postat av: Conny

Som du sade tidigare så blir det väl andra ställen i sulan med mera trafik,tex London,när ni fått mera erfarenhet etc.Trodde att du/ni slutar utbildningen i år.....men hur var det nu.....när slutar ni?

2009-05-11 @ 23:00:35
Postat av: Alex

Ja man kan ju hoppas att det blir så framöver när vi flyger två och två i simulatorn.



Utbildningen slutar inte förrän i oktober 2010 men innan dess har vi genomgått både type rating på Fokker 50 eller Embraer 135/145 samt flugit i linjetrafik :)

2009-05-12 @ 08:20:15
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0