TEORI: FLIGHT PLANNING

Endast ett ämne på schemat idag, Flight Planning, och tänkte därför ta en liten snabb genomgång om vad det ämnet innehåller. Kan ju börja att berätta att undervisningen överlag på ATPL-teorin går i rasande fart, det känns som det var relativt nyligen vi påbörjade det nya teoriblocket, trots det har vi nu alla redan gått igenom hela bokens innehåll så när som på några kapitel som får bli självinläsning.

Nog om det, vad innehåller då ämnet Flight Planning.....ett stort område är att kunna tyda och förstå allt vad som finns utskrivet på de olika flygkartorna som finns. Det finns speciella kartor beroende på om man flyger med visuella flygregler (VFR) eller intrument flygregler (IFR). Det låter kanske enkelt men det är lättare sagt än gjort måste jag säga, jag tror aldrig jag har sett så mycket information tryckt på ett och samma ställe som på dessa kartor.....som tur är finns det flera sidor abbreviations som det kallas där de olika symbolernas betydelse förklaras mer ingående.

Ett annat stort område i Flight Planning ämnet är en tillhörande övningsbok där det finns tabeller och diagram i överflöd där man har i uppgift att läsa ut allt vad man kan tänka sig vad gäller hastigheter, räckvidd, bränsleförbrukning, endurance med mera. Detta hade jag faktiskt tänkt att göra ett ordentligt ryck med imorgon för det blev nämligen så att vi jobbade in morgondagens föreläsningar till att bli helt lediga.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0