SISTA SIMULATORPASSET EVALUATED
Precis varit nere i hangaren och flugit mitt sista simulatorpass som single pilot. Tiden går snabbt när man har roligt helt enkelt och jag har nu gjort totalt 19 sim-pass och fått de grundläggande kunskaperna i instrumentflygning. Utöver de riktiga flygtimmarna i Cirrusen har jag nu även fått logga 22,6 timmar syntetisk träning. Idag var det start och NDB-inflygningar på Halmstad, NDB-inflygningar är inte speciellt precisa och tillhör därför kategorin icke precision. Detta övade jag på förra veckan i Kristianstad med Cirrusen men det kändes svårare i simulatorn för där är det betydligt mer att hålla reda på vad gäller reglage och instrument. I och med det var sista passet idag fick min flyginstruktör även agera fotograf och nedan kommer några bilder från den skörden.
Fokuserad till tusen med scanning mellan alla instrument, ögonen måste svepa över instrumenten hela tiden.
Första inflygning till bana 01 på Halmstad, i och med att sikten är så pass dålig kan banan dyka upp väldigt fort från tomma intet.
Det gäller att vara "go-around minded" det vill säga alltid vara beredd för en go around ifall något oförsett inträffar eller om man inte ser banan på minimumhöjden...därför alltid vara beredd med throttlen!
Simulatorflygningen är inte helt slut som sagt utan den återkommer i augusti när vi kommer bli utbildade i MCC, Multi Crew Co-operation. Då kommer man öva tvåpilotsystem med allt vad det nu innebär i samarbete och synkning mellan besättningsmedlemmarna. Passen kommer då vara fyra timmar långa och vi i Skyways klassen kommer att köra in Skyways egna procedurer och callouts redan då...vilket gör att man alla redan är inkörd på den biten när simulatorträningen på Arlanda börjar i höst.
Fokuserad till tusen med scanning mellan alla instrument, ögonen måste svepa över instrumenten hela tiden.
Första inflygning till bana 01 på Halmstad, i och med att sikten är så pass dålig kan banan dyka upp väldigt fort från tomma intet.
Det gäller att vara "go-around minded" det vill säga alltid vara beredd för en go around ifall något oförsett inträffar eller om man inte ser banan på minimumhöjden...därför alltid vara beredd med throttlen!
Simulatorflygningen är inte helt slut som sagt utan den återkommer i augusti när vi kommer bli utbildade i MCC, Multi Crew Co-operation. Då kommer man öva tvåpilotsystem med allt vad det nu innebär i samarbete och synkning mellan besättningsmedlemmarna. Passen kommer då vara fyra timmar långa och vi i Skyways klassen kommer att köra in Skyways egna procedurer och callouts redan då...vilket gör att man alla redan är inkörd på den biten när simulatorträningen på Arlanda börjar i höst.
Kommentarer
Postat av: Paddy
Ringer klär dig bra i cockpiten ;)
Postat av: Alex
Hehe, jepp det är feeling på den. Skrapar rejält på throttlen både i simulatorn och i Cirrusen ;)
Postat av: Conny
Cool simulator,den skulle man ha hemma i vardagsrummet,hehe :)
Hör du/ni något motorljud i den? Kanske vindbrus med? Touchdown-ljud?
Postat av: Alex
Ja den hade varit precis lagom att ha hemma, kan man lugnt säga!
Motor- och touchdownljud hörs men inte vindbrus...det hade kanske varit en aning kryddat att ha en fläkt som blåser på vindrutan med tanke på att det inte är någon. Kanske skulle haft sådana där snygga googles man hade i kriget hehe ;)
Trackback