PFI
Flyget är förkortningarnas bransch som jag antagligen har nämnt tidigare och idag tänkte jag berätta lite om vad PFI är för något. PFI står för Preflight Inspection och är den kontroll man gör av flygplanet innan man utför flygningen. Detta är något man alltid gör som pilot för att försäkra sig om att allt är som det ska, detta görs även inför varje flygning med de stora passagerarflygen...så om ni någon gång har sett och undrar vad kaptenen är ute och gör så är det just en PFI.
Vad ingår då i vår PFI? Det har blivit lite av en standardiserad "walk around" man gör runt hela flygplanet för att inte glömma att kontrollera den minsta detalj. Jag brukar börja med att ställa ner min väska vid kabindörren och därifrån gå framåt och runt planet.
Först kontrollerar man hjulkåpan och ser till så att det finns tillräckligt med luft i däcken samt att bromsarna inte blivit överhettade. Detta syns på en liten indikering på hjulet om så skulle vara fallet. Därefter går man framåt och ser till så att klaff och skevroder sitter fast och fungerar samtidigt som man ser över så att det inte finns några skador på vingen. Bränsle kan vara bra att ha och det kontrollerar man att det finns i båda vingarna.
Olja är också viktigt att ha för att smörja motorn och denna volym är viktig att kontrollera så att inte motorn blir överhettad. Vid nospartiet passar man även på att kontrollera så att avgasrören och alla skruvar till motorkåporna sitter på plats. Känner på propellerbladen så att det inte finns några skador på dessa samt att alternatorn sitter stabilt. Därefter skiljer det sig inte nämnvärt på höger sidan i jämförelse med den vänstra bortsett från ett litet hål i vingen som inte får vara blockerat av någon fluga eller likande, detta hål varnar nämligen genom en ljudsignal inne i kabinen om vingen närmar sig stall (berättar mer om detta senare i veckan). Bakre delen av planet består av att kolla så att inte det statiska intaget för trycket är blockerat. Stjärtpartiet med stabilisatorn och sidorodret drar man i sedan för att se så att det fungerar samt sitter fast utan glapp. Finns det även ett First Aid-kit i bagageutrymmet så är Preflight Inspection completed!
Vad ingår då i vår PFI? Det har blivit lite av en standardiserad "walk around" man gör runt hela flygplanet för att inte glömma att kontrollera den minsta detalj. Jag brukar börja med att ställa ner min väska vid kabindörren och därifrån gå framåt och runt planet.
Johannes kontrollerar oljenivån i motorn inför vår flygning till Ronneby tidigare i vår.
Först kontrollerar man hjulkåpan och ser till så att det finns tillräckligt med luft i däcken samt att bromsarna inte blivit överhettade. Detta syns på en liten indikering på hjulet om så skulle vara fallet. Därefter går man framåt och ser till så att klaff och skevroder sitter fast och fungerar samtidigt som man ser över så att det inte finns några skador på vingen. Bränsle kan vara bra att ha och det kontrollerar man att det finns i båda vingarna.
Bränslelocket, AVGAS 100LL som gäller i bränsleväg som ni ser.
Olja är också viktigt att ha för att smörja motorn och denna volym är viktig att kontrollera så att inte motorn blir överhettad. Vid nospartiet passar man även på att kontrollera så att avgasrören och alla skruvar till motorkåporna sitter på plats. Känner på propellerbladen så att det inte finns några skador på dessa samt att alternatorn sitter stabilt. Därefter skiljer det sig inte nämnvärt på höger sidan i jämförelse med den vänstra bortsett från ett litet hål i vingen som inte får vara blockerat av någon fluga eller likande, detta hål varnar nämligen genom en ljudsignal inne i kabinen om vingen närmar sig stall (berättar mer om detta senare i veckan). Bakre delen av planet består av att kolla så att inte det statiska intaget för trycket är blockerat. Stjärtpartiet med stabilisatorn och sidorodret drar man i sedan för att se så att det fungerar samt sitter fast utan glapp. Finns det även ett First Aid-kit i bagageutrymmet så är Preflight Inspection completed!
Propellern verkar vara intakt också.
Kommentarer
Trackback