ONLY ONE TO GO...

Näst sista simulatorpasset idag i alla fall som ensam bakom ratten och det gick bra även idag trots det var många moment att hålla reda på. Utöver SID:en från Kalmar och STAR:en in på Visby så blev det två inflygningar till bana 21. Den första inflygningen blev en ILS som jag tidigare berättat om här på bloggen, men det kanske är bäst att förklara lite snabbt ändå. Vid en ILS (Instrument Landning System) inflygning har man uppföljning både vad gäller höjd- som sidledsposition på sina instrument. Det gäller "bara" att hålla nålarna på rätt plats i instrumenten så kommer man perfekt ner på banan. Vid 670 fot över marken var det dock fortfarande moln och ingen bana i sikte så då blev det en go around för ett nytt inflygningsförsök.
 
Denna gång blev det en LLZ (Localizer) inflygning på grund av att flyginstruktören kopplade bort glideslopen vilket gör att man saknar höjdledsinformation. LLZ-inflygningar övade jag på tidigare i veckan med Cirrusen borta på Krisitianstad så den proceduren var inget nytt i sig, däremot när jag kom ner på 670 fot blev det en circling till bana 03. Varför gör man då en circling...jo, i banände 21 finns det bättre och precisare instrument för att komma ner till banan igenom molnen. Men idag var det medvind ner på bana 21 och man landar i regel alltid i motvind. När jag fick bankontakt med 21-änden svängde jag därför ut och följde banan med visuella referenser för att istället kunna landa i motvind på banände 03. Denna procedur lämpar sig inte riktigt för simulatorn för banan försvinner från skärmarna när man har den rakt i sidan...men själva handhavandet kan man ju öva på i alla fall. Det viktiga vid denna procedur är att man inte tappar kontakten med banan samt håller höjden på foten när så att man inte flyger upp i molnet igen eller kommer för lågt, man är ju bara på 670 fots höjd som sagt...vilket är väldigt nära marken!


Ni har ju sett den innan men här är ännu en bild av simulatorn, har loggat 21,4 h i vänstersitsen nu!

Imorgon blir det först genomgång av vår kommande Norrlandsflygning, därefter har jag en lång väntan framtill 16.20 då mitt simulatorpass börjar...så min skolvecka slutar inte förrän framåt 18.00 imorgon. Men vad gör man inte för lite flygning även om det "bara" är simulator? ; )    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0