LLZ-INFLYGNINGAR PÅ ESMK

Riktig flygning på schemat idag med en IFR-flygning till Kristianstad för att öva på LLZ-inflygningar. LLZ står för localizer och är en icke-precisions inflygning där man enbart har möjlighet att utläsa sidledsvariation till banan man sjunker ner emot. Någon information i höjdled finns med andra ord inte vilket betyder att man får köra en trappstegsprocedur ner mot banan. De utsatta höjderna som finns på "plate:n" får inte genomsjunkas förrän man är en viss tid ifrån banan vilket betyder att man även måste hålla koll på ett tidtagarur när man gör den här typen av inflygning. 

Vädret var inte mycket att klaga på idag så det blev som många gånger förr att man simulerade att man inte såg banan på den lägsta höjd man får sjunka ner till...och då blir det som ni nu vet vi det här laget en go around! Jag var dock tvungen att landa på banan under min första inflygning för att stänga en dörr som var halvöppen och som gjorde att det brusade lite onödigt mycket i kabinen. Efter det blev det bara inflygningar med go arounds på minimumhöjden och när jag gjort det några gånger blev det återigen direktkurs mot Ljungbyhed där autopiloten flög så gott som hela vägen ner på banan. Coolt!

Det finns mer som har hänt idag dock, jag och Niklas har återupptagit våra trevliga morgonpromenader som vi brukar göra innan frukost. Idag var det klarblå himmel med fint morgonljus och lite dagg i gräset vilket skapade perfekta förhållanden för lite fotografering. Niklas är nybliven Canon-ägare så nu håller jag även i en fotoskola på morgonarna...nedan syns en SK60 som pryder infarten till den före detta F5 flottiljen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0