HELDAG MED POF

Det blev PoF (Principles of Flight) för hela slanten idag och nu är jag med på banan igen i det här ämnet känns det som, kom ju en aning efter med en del teori-ämnena den vecka då jag flög upp för mitt PPL. Denna vecka är det i och för sig också flygvecka men PoF-föreläsaren är ganska upptagen med flygningar hos Cimber Sterling så när han väl är här blir det helklass. Så är fallet även imorgonbitti då vi återigen har PoF...men efter det är det dags för simulatorn igen.

Det är faktiskt mitt näst sista sulpass och det 18:e i ordningen imorgon för min del, efter det blir det ett uppehåll med simulatorn framtill slutet av sommaren. Då kommer vi istället få en kurs i Multi Crew Co-operation i ett tvåpilotssystem baserad på Skyways egna procedurer, allt för att vi ska vara så förberedda som möjligt för höstens type rating på Arlanda. 

Men nu var det flygningen imorgon som gällde och den kommer gå från Kalmar till Visby. Det bli en SID (Standard Instrument Departure) från Kalmar för att sedan ansluta till en STAR (Standard Terminal Arrival Route) som tar en in mot Visby i en så kallad DME-båge. Inflygningen ser ut som en båge om man ser den uppifrån därav namnet. Väl framme vid banan blir det några olika sorters inflygningar med go arounds. Mer om detta får jag berätta imorgon!

Kommentarer
Postat av: Conny

Typeratingen i höst på Arlanda,ska ni in i de "riktiga" simulatorerna då? På det stället som förr hette SAS Flight Academy ?

2009-05-13 @ 23:21:46
Postat av: Alex

Ja det blir full motion simulatorerna på Oxford Aviation Academy som det nu heter. Ska bli rätt häftigt! Lite kvar att lära in här på TFHS först känns det som...

2009-05-14 @ 07:54:18
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: martin

håll inne på förkortningarna... :)

HDBVHIH (Ha Det Bra Vi Hörs I Helgen) haha

2009-05-14 @ 11:16:14
Postat av: Alex

Flyget är förkortningarnas paradise som du kanske märker ;)

2009-05-14 @ 15:48:52
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0