CHECKLISTAN

I likhet med den kontroll man gör av flygplanet vid PFI som jag berättade om tidigare i veckan utför man även kontroller på sitt handhavande av flygplanet från och med det tillfälle man sätter sig i planet för att göra det klart för start tills det att man återigen hoppar ur det efter parkering.


Cirrus checklist med de olika huvudgrupperna mot olika bakgrund som ska symbolisera var man befinner sig, baksidan är mestadels blå som givetvis syftar på himlen.

Till detta har man en checklista som är inplastad där alla viktiga moment är uppradade och uppdelade efter vilket segment i flygningen man befinner sig i. Vår checklista består av följande huvudgrupper, alla med ett antal punkter som ska bli "checked" som det heter.
  • Preflight
  • Engine start
  • Before taxi
  • Taxi 
  • Before takeoff
  • Climb
  • Before descent
  • Approach
  • After landning
  • Parking
Ska inte gå in närmare vad varje huvudgrupp innehåller idag, men det kanske kommer i ett senare inlägg, men själva funktionen kan jag berätta lite mer om. På vänsterspalten av checklistan står det på varje rad det man ska kontrollera eller utföra.....och till varje rad har man ett tillhörande callout att göra när man har kontrollerat eller utfört det som står på just den raden.

Ett litet utdrag från Before takeoff:

ENGINE RUN-UP COMPLETED
SEAT BELTS SECURED
DOORS LATCHED
FLIGHT CONTROLS CHECKED
osv.


Johan läser FLIGHT CONTROLS på checklistan och testar därmed roderutslagen samtidigt som han kontrollerar det visuellt.....när det är gjort läses CHECKED.

Flyget är med andra ord fullt med kontroller som ni märker och oavsett hur erfaren man är och hur länge man har flugit en viss typ ska man aldrig slarva med att inte läsa av checklistan. Detta är kanske en av anledningarna till att flyget är ett av de säkraste transportsätten vi har!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0