TT-NAVIGATION

Imorgonbitti klockan 09.00 lokal tid är det dags igen för ytterligare en flygning men denna gång är det visuella flygregler (VFR) som gäller. Övningen flygs EK (solo) och är en tidtabellsnavigation i Skåne. TT-navigation innebär att jag ska vara vid förutbestämda brytpunkter, mestadels kyrkor, på en bestämd tid…och detta ska vara på sekunden rätt eller i det närmaste i alla fall! Detta ställer höga krav på det förarbete som man gör på kartan så att man tydligt kan följa upp ens position hela tiden under flygningen. Jag kan dock inte förbereda allt redan ikväll utan måste ta hänsyn till de vindar som råder imorgon vid just den tidpunkt som jag är ute och flyger. Jag har dock preparerat kartan till den grad som går att göra redan men får upp tidigt imorgon och slutföra det hela genom att kolla upp vindar etc. Vindarna gör ju att vissa sträckor kommer gå snabbare eller långsammare än vad de gör i vindstilla tillstånd och detta måste jag ta hänsyn till. Detsamma gäller de sträckor där man kan förvänta sig sidvind, då måste jag styra en kurs upp mot vinden för att min kurshållning ska motsvara den track (linje) som jag ska följa på kartan. Det var lite om navigation det…nu är det dags att lägga sig så att man är utvilad och fokuserad på morgondagens utmaning! God natt!


Utrustningen som behövs: karta, transportör, nav-skiva och permanentpenna...flygningen imorgon går på 1000 fots höjd över nordväst Skåne och därefter ner till Lund.

Kommentarer
Postat av: Conny

Verkar vara en väldigt rolig övning det där.



Väder: har ni på skolan en egen meteorolog eller får ni ringa tex Kastrup,Arlanda,SMHI ??

2009-03-11 @ 01:05:45
Postat av: Alex

Ja det är roligt, gäller att följa upp position och tid hela tiden. Det viktiga är att se till så att själva "groundspeeden" är densamma som man räknade ut i planeringen samt hålla kursen...då är man hemma!

2009-03-15 @ 09:42:32
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0