TOUCH AND GO

Sent inlägg ikväll men har haft fullt upp hela dagen så jag har inte hunnit tidigare. Stora delar av dagen tillbringade man i teorisalen med Communication på schemat tillsammans med vår lärare Anders Klang som för övrigt är kapten Swiss Air Lines - Airbus A330/340…snacka om drömjobb! Finns väl ingen bättre lämpad att undervisa i det här ämnet heller med alla års erfarenhet av radio kommunikation från alla delar av världen! Har dessutom hunnit med dubbla innebandypass idag men dagens höjdpunkt blir ändå mörkerflygningen nu ikväll som mot alla odds blev av!

Flygpasset bestod av, som nämnt tidigare, av start och landningar eller så kallade studsar här på Ljungbyhed. Den något fräckare benämningen touch and go heter det på internationellt flygspråk. När man övar detta håller man sig i flygplatsens trafikvarv, efter start svänger och flyger man parallellt i motsatt riktning med den bana man startade ifrån. När man når änden av banan svänger man in för landning, istället för att bromsa ner efter varje landning och taxa av banan drar man på full gas och gör återigen en start för ytterligare ett varv. I och med man inte slutför landningen får man möjlighet att utnyttja flygtiden på ett bättre sätt och man får dessutom mer tid och fler start och landningar att logga i boken.

Bana 11R var i användning ikväll vilken saknar både PAPI och inflygningsljus som hjälpmedel vid landning till skillnad från andra sidan som är 29L där bilden i föregående inlägg är tagen.

Ikväll började jag flyga med lärare men efter tre-fyra landningar hoppade han ut och jag fick själv flyga den återstående tiden av passet. Det blev tre stycken studsar samt en fullstoppslandning och jag måste säga att det gick riktigt bra trots det var väldigt blåsigt och turbulent i luften. Det finns inte mycket mer att göra än att följa med i kasten som kommer i luftrummet men det gäller att hålla koll på sin höjdmätare, det är nämligen väldigt svårt att avgöra höjden vid mörkerflygning. Detta brukar leda till att sättningarna under mörkerflygningar blir relativt hårda på grund av att banan dyker upp relativt snabbt under en, men idag blev dem som jag brukar säga ”smooth as silk” ; )

Nu är det nog dags för att sova lite…prov i Communications imorgon! God natt!

Kommentarer
Postat av: Conny

Häftigt med mörkerflygning.



Angående Communication: då ni ska taxa till/från startbanan eller vill/ska lyfta,ropar ni upp flygledningen på Ljungbyhed??



Eller finns det ingen så att ni får ropa på allmän frekvens att "nu startar ViktorJohan ,bana 11 " a'la litet klubbfält ute i skogen ??

2009-03-06 @ 00:59:59
Postat av: Magico

...smooooooth... Det gillar vi!!

2009-03-06 @ 07:55:10
Postat av: Johanna

Mörkerflygning verkar vara bland det coolaste :)

Förresten, har ni haft något liknande jullov? Sommarlov? Eller har det varit full rulle sen ni började?

2009-03-06 @ 17:43:08
Postat av: Alex

Conny,

Jepp, du har alldeles rätt...vi måste ropa upp tornet i fall man ska taxa och starta. Måste i regel ha tillstånd till det mesta från Ljungbyhedstornet såvida det inte är stängt för då blir det som du beskriver på din andra rad där ja.



Johanna,

Ja det är riktigt coolt, härlig utsikt med allt som är upptänt....städerna ser gigantiska ut! Ja vi hade ett jullov på nästan fyra veckor faktiskt samt ett sommarlov på tre veckor. Det kommande sommarlovet verkar bli på fyra veckor. Men annars full rulle som sagt!



2009-03-07 @ 09:23:57
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Eric

Hej. Har läst din blogg sen starten och tycker att allt är väldigt intressant. Har inte skrivit någon kommentar tidigare, men det kanske blir mer framöver.



I.a.f. så tänkte jag på när du skrev om din smooth as silk landning här. Ska det verkligen vara så? En släkting till mig som är pilot (just nu 747) har jag för mig har sagt att en riktigt bra landning ska ha en mer markerad "duns" i marken. En för mjuk landning tyder oftast på att man har tagit för mycket av landningsbanan för att få ner planet. Många flygplatser har som bekant ont om plats. Stämmer det eller kommer jag ihåg fel?



Som sagt. Stort tack för all trevlig läsning.





2009-03-07 @ 23:46:31
Postat av: Alex

Hej Eric! Kul att du kommenterar, fortsätt gärna med det...det är alltid roligt!



Du har helt rätt, egentligen ska det inte vara så...själva sättningen ska vara markerad så att hjulen kommer i rullning direkt. Tro det eller ej, om sättningarna är mjuka tar faktiskt däcken mer skada än om de är hårda. Mjuka landningar har en tendens att bilda sprickbildning i gummit om jag har förstått det hela rätt.



Men som sagt det är alltid roligt att lyckas göra en mjuk landning (smooth as silk som jag kallar det hehe) för det känns som man behärskar manövrering vid landningen bra då.



Det din släkting syftar på är att man skulle "sväva", flyta ut även kallat, en bra bit över landningsbanan och därefter få en mjuk sättning på grund av att man sjunker sakta neråt. Men det går ju att få mjuka sättningar även i början av banan utan att använda alltför mycket banlängd.



Hoppas du förstår mina förklaringar. Hoppas du fortsätter kommentera!

2009-03-08 @ 14:33:15
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0