TEORI: POWERPLANT
Hade en heldag med plugg igår och hann tyvärr inte med något inlägg men nu kommer det ett i alla fall. Pluggade mest Aircraft General Knowledge igår som innehåller Airframes & Systems, Electrics och Powerplant. De förstnämnda ämnena har jag redan skrivit om så nu går turen över till Powerplant då. I brist på tid även idag blir det bara ett översiktligt inlägg om de olika motortyperna men det blir säkerligen en fördjupning om hur var och en fungerar i framtida inlägg. De vanligaste förekommande motortyperna inom flyget är kolv- och turbinmotorn. Varje motor har sina specifika för- och nackdelar vilket gör att varje typ är speciellt effektiv inom ett visst användningsområde.
Kolvmotorn är en förbränningsmotor och fungerar på samma sätt som bilmotorn, det vill säga fyrtakts principen (induction-compression-power-exhaust). Denna motor är inte speciellt effektiv men relativt billig i förhållande till de andra typerna. Den passar därför bra till små flygplan till exempel privat-, sport- och taxiflyg. Skolans båda flygplanstyper har just denna motortyp.
Turbinmotorerna finns det fler varianter av och dessa kan delas upp i tre olika typer, turboprop, turbofläkt och turbojet. Turbopropen är effektivast på kortdistansflygningar och på lägre höjder vilket passar utmärkt till flygningar på runt en timme. Turbopropplanen har utvecklats mycket under senare tid och många av de moderna turbopropplanen har idag i det närmaste jetprestanda samtidigt som de är relativt miljövänliga vad gäller bränsleförbrukning.
Jetmotorn som man i dagligt tal kallar den är egentligen en turbofläktmotor och merparten av alla kommersiella transportflygplan idag är utrustade med denna typ. Jetmotorn fungerar genom att en luft/bränsleblandning förbränns, de resulterande avgaserna producerar en dragkraft framåt. Ju mer bränsle som förbränns desto större dragkraft kan utvinnas. Dagens turbofläktmotorer är väldigt kraftfulla men samtidigt med hög effektivitet för att kunna framdriva ett stort passagerarplan över långa distanser.
Turbojetmotorn var vanligare förr hos passagerarflygplanen men används idag framförallt hos militära flygplan. Även Concorde var utrustad med den här typen av motor och var liksom många stridsflygplan även utrustad med efterbrännkammare för att komma upp i överljudsfart. Denna motor har väldigt hög bullernivå och har stor bränsleförbrukning men i gengäld kan man komma upp i väldigt höga hastigheter även om den inte har efterbrännkammare.
Powerplant ämnet som sådan har varit betydligt intressantare än vad jag hade förväntat mig och man har lärt sig väldigt mycket. Men som sagt idag blev det bara en liten översikt men det kommer mer om de olika motortyperna framöver.
Lycka till med alla prov nu! :)
Tack så mycket! Kan nog behövas...