TEORI: OPERATIONAL PROCEDURES

Än så länge inte många raster från plugget hitintills idag men nu tar jag en liten powerbreak med ett blogginlägg. Operational procedures har fått störst fokus än så länge...och tänkte därför skriva lite om just detta ämne. Ämnet innehåller som namnet säger de operationella procedurerna som måste följas för att luftfarten ska fungera på samma sätt världen över på ett så smidigt och säkert sätt som möjligt.

Det finns bestämmelser på det mesta alltifrån hur många brandsläckare, första hjälpen kit, brandyxor med mera som ska finnas ombord på varje flygplanstyp till hur mycket extra bränsle man måste ha med om man skulle behöva landa på annan plats än den planerade. Allt det här är utantill kunskap som antagligen kommer försvinna så snabbt man gjort proven men det viktiga är då att veta var man hittar det rätta svaret...i det oändligt många manualer och publikationer som finns.

Det mest intressanta delen i mitt tycke är Minimum Navigation Performance Specification som tillämpas över de områden där flygtrafikledningen är bristfällig eller rättare sagt har dålig täckning. Flygningarna över Atlanten är ett av dessa områden och här finns det ett speciellt organiserat tracksystem...som styrs av dygnets timmar. Sett i stort består tracksystemet av en enkelriktad luftled som sträcker sig från Storbritanniens västkust till Kanadas östkust...med västlig kurs under förmiddagen/eftermiddag och östlig kurs under nattetid. Detta är anledningen till att de flesta flighter som går till USA/Kanada startar på förmiddagen från Europa och vice versa under nattetid. Vi snackar UTC tid här...men det har ni väl förstått vid det här laget som sagt. Om jag inte missminner mig korsar cirka 500 plan Atlanten varje dygn!

Det är väl ett bra tag tills man får möjlighet att sitta i en Airbus A380 eller Boeing 747 och korsa Atlanten men drömma går ju! : )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0