TEORI: MASS & BALANCE
Efter gårdagens höjdpunkt var det återigen dags att sätta sig i den traditionella skolbänken med Mass & Balance på schemat, eller Mats & Balans som vår lärare Mats Ahlgren brukar säga. Komik på hög nivå som ni märker hehe : )
Detta ämne är liksom Performance en viktig del för den säkerhetsmässiga aspekten inom flyget...stort fokus ligger därför på alla definierade vikter som ett flygplan har såsom Basic Empty Mass, Dry Operating Mass, Maximum Zero Fuel Mass, Take Off Mass, Landing Mass osv osv...ungefär lika lätt att snurra till det här såsom start- och landningssträckorna som jag försökte förklara för några dagar sedan. Flygplanets tyngdpunkt är en annan viktig faktor att hålla koll på och denna beräknas inför varje flygning och beror givetvis på hur mycket bränsle, last och passagerare flygplanet har för den aktuella flygningen. Det finns förutbestämda gränser för hur långt framför respektive bakom tyngpunkten får röra sig från neutralläget då flygplanet var olastat. Överskrids dessa gränser kan flygplanet bli svårkontrollerat och ostabilt, ni kan själv räkna ut följderna av detta antar jag. Men för att göra det ännu mer invecklat så flyttas tyngdpunkten även under flygningens gång i och med att bränsle förbränns under flygningen...detta medför också att den maximala startvikten kan vara betydligt högre än den maximalt tillåtna landningsvikten. Den kan på de riktigt stora passagerarplanen skilja på mer än 100 000 kg!!
Dagen avslutades med Ljungbyhed Open i mjuktennis, jag och Günther rent ut sagt utklassade Daniel och Mattias i dubbel och leder nu med totalt 3-2 i matcher. Det är vad jag kallar feeling! Godnatt!
Detta ämne är liksom Performance en viktig del för den säkerhetsmässiga aspekten inom flyget...stort fokus ligger därför på alla definierade vikter som ett flygplan har såsom Basic Empty Mass, Dry Operating Mass, Maximum Zero Fuel Mass, Take Off Mass, Landing Mass osv osv...ungefär lika lätt att snurra till det här såsom start- och landningssträckorna som jag försökte förklara för några dagar sedan. Flygplanets tyngdpunkt är en annan viktig faktor att hålla koll på och denna beräknas inför varje flygning och beror givetvis på hur mycket bränsle, last och passagerare flygplanet har för den aktuella flygningen. Det finns förutbestämda gränser för hur långt framför respektive bakom tyngpunkten får röra sig från neutralläget då flygplanet var olastat. Överskrids dessa gränser kan flygplanet bli svårkontrollerat och ostabilt, ni kan själv räkna ut följderna av detta antar jag. Men för att göra det ännu mer invecklat så flyttas tyngdpunkten även under flygningens gång i och med att bränsle förbränns under flygningen...detta medför också att den maximala startvikten kan vara betydligt högre än den maximalt tillåtna landningsvikten. Den kan på de riktigt stora passagerarplanen skilja på mer än 100 000 kg!!
Fraktplanen kan ibland ha problem med att tyngdpunktsläget flyttas alldeles för långt bak under lastning vilket ibland gör att de "roterar" när de står på plattan...det åtgärdas genom att sätta en stötta uppmot bakpartiet. Finns åtskilliga bilder på nätet där det har hänt olyckor under lastning om ni är intresserade av det.
Dagen avslutades med Ljungbyhed Open i mjuktennis, jag och Günther rent ut sagt utklassade Daniel och Mattias i dubbel och leder nu med totalt 3-2 i matcher. Det är vad jag kallar feeling! Godnatt!
Kommentarer
Postat av: Conny
Är teorilektionerna alltid på engelska?
Postat av: Alex
Nej, inget är på engelska förutom vissa lektioner på HPL:en där vi har Sidney Dekker, Universitetets professor, som är holländare för övrigt.
All litteratur är på engelska dock...
Trackback