TEORI: ELECTRICS

Idag har det bara blivit självstudier i form av multiple choice frågor i framförallt Aircraft General Knowledge vilket utöver Airframes & Systems som jag skrivit om tidigare även innehåller Electrics och Powerplant . Proven närmar sig med stormsteg och med tanke på att vi i Skyways klassen har flygning på schemat nästa vecka blir det antagligen inte mycket tid över till det teoretiska plugget. Får hoppas att man har så pass djup förståelse redan att man kommer klara proven i vart fall. Med risk för att bli tjatig kanske så kommer det de närmaste dagarna bli många "teori-inlägg" på bloggen om de ämnen som man nu ska bli examinerad i. Hoppas det är någon som tycker det är intressant i alla fall, jag ser det själv som en liten repetition då jag kan göra en liten sammanfattning på varje ämne...allt som jag behöver kontrollera i boken innan publicering kan jag helt enkelt för dåligt med andra ord så där får man svar på det på köpet.


Electrics blir det nu då och med detta har jag inte tänkt bli långrandig överhuvudtaget även om det kanske skulle vara bra för då måste jag läsa på en massa som jag antagligen inte behärskar. Electrics var det ämne jag hade mest problem med under min tid på LTH och det tog åtskilliga gånger innan jag satte den tentan. Den var dock på betydligt högre nivå där och var inte alls verklighetsförankrad till skillnad mot nu. Ett flygplan är idag fullt av elektronik och i princip allt har blivit datoriserat. Det är helt omöjligt att kunna precis varenda switch, motstånd, transformator eller inverterare som ett plan innehåller. Det viktiga är dock att förstå hur kopplingen mellan olika system fungerar så att vid kritiska situationer, då en eller flera elektriska komponenter inte fungerar, att man trots det kan få de nödvändiga funktionerna att fungera genom att exempelvis ta ström från den fungerande alternatorn/generatorn. För det mesta har ett flygplan mer än ett backup system vilket då medger att man kan stänga av den felaktiga utan att man äventyrar säkerheten.

Imorgon blir det Powerplant genomgång...det kanske blir en aning mer intressant, det blir en del bilder i alla fall : ) 


Kommentarer
Postat av: Sara

Gillar du Tacos?

2009-03-20 @ 19:50:03
URL: http://ertansara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0