TEORI: AIRFRAMES & SYSTEMS
Det verkar som jag sprang händelserna förbi igår kväll när jag skrev lite om anti-icing system för hela förmiddagen idag har vi gått igenom detta område i teorikursen Airframes & Systems. Turligt nog så var min kunskap sedan tidigare inom detta helt riktig verkar det som, så det var skönt att jag inte lurade er alltför mycket samt att jag slipper ändra något såhär i efterhand.
Detta var antagligen den sista lektionen i denna kurs så nu är det bara att plugga hårt inför tentan. Finns rätt mycket mer än anti- och de-icing system som ingår i Airframes & Systems dock…bland annat går man relativt djupt på följande områden; flygplanskroppen, vinguppbyggnad, hydrauliska system, landningsstället, bränslesystem, nödutgångar, brandskydd med mera. Det är som ni ser en del att kunna men å andra sidan skulle något av dessa system fungera felaktigt kan man nu det bakomliggande funktionerna och kopplingarna. Detta medför att man kanske skulle kunna koppla det felaktiga systemet annorlunda och ändå kunna fälla ner exempelvis landningsstället i en nödsituation även om hydrauloljan har läckt ut eller att systemet har för dåligt tryck.
Resten av dagen får nog ägnas helt åt plugg, bara fyra veckor kvar till proven nu så det är bara att plugga på. Kanske tar en liten paus ikväll och går ut en stund för att titta på mörkerflygarna, finns risk att det blir någon liten bild också! Inte helt oväntat kanske… ; )
Detta var antagligen den sista lektionen i denna kurs så nu är det bara att plugga hårt inför tentan. Finns rätt mycket mer än anti- och de-icing system som ingår i Airframes & Systems dock…bland annat går man relativt djupt på följande områden; flygplanskroppen, vinguppbyggnad, hydrauliska system, landningsstället, bränslesystem, nödutgångar, brandskydd med mera. Det är som ni ser en del att kunna men å andra sidan skulle något av dessa system fungera felaktigt kan man nu det bakomliggande funktionerna och kopplingarna. Detta medför att man kanske skulle kunna koppla det felaktiga systemet annorlunda och ändå kunna fälla ner exempelvis landningsstället i en nödsituation även om hydrauloljan har läckt ut eller att systemet har för dåligt tryck.
Resten av dagen får nog ägnas helt åt plugg, bara fyra veckor kvar till proven nu så det är bara att plugga på. Kanske tar en liten paus ikväll och går ut en stund för att titta på mörkerflygarna, finns risk att det blir någon liten bild också! Inte helt oväntat kanske… ; )
Kommentarer
Postat av: Conny
Mkt intressant inlägg :)
Den här "gummibälgen" kan bara "återställas" av tekniker på marken ?
Postat av: Alex
Du måste vara rätt påläst...har till och med fått till den rätta benämningen på gummiförklädnanden. "Gummibälgen" hålls tillbaka av ett baksug...och när systemet inte är aktiverat ser baksuget till att bälgen ligger tight mot vingens framkant.
Hur var det nu...har du läst PPL-teorin eller?
Trackback