PAR APPROACH

Tidig morgon idag med de sedvanliga vinduträkningarna för mig och Johannes ute i entrén på Ljunghusen, numer officiellt döpt till ”Students Corner”. Härifrån bevittnade vi en grym soluppgång och knappt en enda molnbank på himlen…vilket i det här fallet garanterade avfärd. Det som dock inte var lika garanterande var massa balans uträkningen på flygplanet, planet hade nämligen blivit fulltankat efter sista flygningen dagen innan. Det gjorde att det var på håret att vi kom iväg överhuvudtaget för närmare maximal startvikt går nog inte att få. Men det gick som tur var så Johannes satte sig vid spakarna och styrde kosan mot Ronneby, utsikten var grym från flygnivå 50 och knappt ett moln i sikte. När vi närmade oss Kristianstad fick vi order om att göra en kursändring på grund av inkommande trafik till Everöd flygplats. Inte långt efter ropade ”Skyexpress”, som Skyways har som callsign, upp på frekvensen…och därefter swischade en Fokker 50 förbi tusen fot under oss. Riktigt coolt, speciellt i och med det var en Skyways!


Ganska sjysst skolbänk...baksätet i Cirrus!

Sen närmade vi oss Ronneby där först Johannes och sen jag skulle öva PAR approaches (Precision Approach Radar) vilket kräver en speciell utrustning som är betydligt vanligare på militära flygplatser än civila. En precisions approach är just vad det heter en inflygning till landningsbanan som görs så precis som möjligt genom att en flygledare i praktiken pratar ner en till banan. Detta görs genom att hela tiden följa upp vår position i förhållande till landningsbanans förlängning samt glidbana med två olika typer av radarskärmar. Hela tiden meddelas kurs- och glidbanejusteringar för att bibehålla den rätta inflygningen till banan, är vädret dåligt och man har hela inflygningen i moln så ska man efter en korrekt utförd PAR approach ha banan precis framför näsan när den avslutas.


När det är så fint väder som vi hade idag blir avskärmning av vindrutan för att man enbart ska scanna instrumenten. Ronnebys bana 01 ligger mitt i rutan som ni ser och PAR approachen är påbörjad.

PAR approach snacket kan gå nåt i stil med det här…

Closing from the left. Slightly above glide path. Turn right three degress to new heading 189 degrees. On glide path. Heading is good. Closing slowly from the left. Slightly below glide path. On track. Coming back to glide path.

…osv osv ändå ner till att PAR approachen avslutas vid visuell bankontakt, annars är det go around som gäller.    


Första gången Johannes och jag flög tillsammans, nu förevigat på bild som tur är.

Efter tre inflygningar blev det fullstoppslandning för Johannes och byte av positioner…men först en välförtjänt kaffepaus inne i ankomsthallen. Därefter var det min tur att göra detsamma men tyvärr blev det bara ”low approaches” för min del utan att studsa på banan på grund av ganska hög aktivitet på JAS 39 Gripen som en efter en startade eller landade. Militär flygtrafik har nämligen alltid företräde jämtemot civil så det var bara att snällt flytta sig när man hade ett par sådana inför landning bakom sig. När inflygningarna var avklarade var det dags att ta sig hemåt igen och efter cirka 20-25 minuter flygning fick jag klart för en visual approach till bana 11L och efter ytterligare några minuter var man åter på backen i Ljungbyhed.


Clear to land runway 11L...

Nu ikväll blev man även inplanerad för en mörkernavigering men den blev inställd ganska snabbt på grund av snön som började falla här tidigare. Får väl se om den ligger kvar när man vaknar imorgon annars är det återigen dags för en TT-nav. Imorgon eftermiddag är det även dags att offentliggöra vinnaren av min tävling…verkar vara speciellt två foton som har ställt till det lite för de flesta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ett exempel på PAR-inflygning till Ronneby.

Postat av: Alex

Jepp så här funkar det till om ni är intresserad av att se och höra hur det går till i praktiken. Tack för länken!

2009-03-13 @ 08:46:10
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0