MÖRKERFLYGNINGEN AVKLARAD

Ikväll blev det äntligen av...den så länge efterlängtade EK-flygningen i mörker vilket skulle ha klarats av redan i höstas. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det väl och det får man väl lugnt erkänna att det gjorde man inte. Skåne från ovan eller närmare bestämt Malmö från ovan är nog den bästa flygupplevelsen jag har fått hitintills på skolan.

Men om vi spolar tillbaka lite och tar det från början...väderbriefingen vid 17.15 lokal tid gav inga vädermässiga överraskningar direkt i och med det var i det närmaste molnfritt med relativt lätta vindar i hela södra Sverige. En sista kontroll på kartan och planeringen sen bar det väg ut till plattan mot SE-LUC som var min kärra för kvällen. Lite programmering med GPS och VOR sen uttaxning till aktuell bana. Klockan 18.30 fick jag "cleared for takeoff rwy 29L" vilket är lika med "full power"...några sekunder senare Vr (65 knop), rotate! Steg direkt till 2500 fot och när man började komma upp över åsen skymtade man hela Skåne med Öresund i det sista synliga ljuset. Kurs mot Malmö därefter och ju närmare man kom desto mer tornade upp sig...Turning Torso med Öresundsbron i bakgrunden mot en vackert färgad himmel...kan det bli bättre? Helt obeskrivbart skulle jag säga!

Sweden control hänvisade mig att sjunka till 1500 fot när jag närmade mig bron på grund av en del tung trafik var på ingång till bana 30 på Kastrup, planen låg på pärlband inför landning där och det kändes som man hade dem precis framför sig. Vid brofästet svängde jag dock in mot Sturup för den första studsen...jag fick "clear approach rwy 35 as number two behind another Cirrus" som var Per-Erik (Bellman) som startade 10 minuter innan mig från Ljungbyhed. Riktigt häftigt, inte varje dag man är två Cirrus på rad inför landning på Sturup! Efter den studsen blev det snabbt mörkare och mörkt är det verkligen bortåt Kristianstad vilket fall som helst...efter fått flyga runt i ett holding på Kristianstad fick jag även där klart att landa bakom Bellman. Sen bar det hemåt igen efter en liten omväg via Markaryd, klockan 19.00 UTC ganska exakt touchade jag åter ner på Ljungbyheds bana 29L efter 1,5 h i luften och 3 landningar!

Nu är mörkerflygningen avslutad för min del och totalt har det blivit 6,3 h flygtid och 23 start/landningar dels på "touch and go"-flygpass och dels på två navigationsflygningar. Fem timmars mörkerflygning är kravet från Luftfartstyrelsen för att få mörkerbehörighet i sitt PPL-certifikat vilket för min del som inte har flugit upp för PPL ännu kommer få direkt inskriven i mitt certifikat när jag väl tar det. En liten fördel och tröst till att man inte har PPL:et ännu med andra ord hehe! Avslutar kvällens inlägg med en solnedgångsbild på en av våra Cirrusar : )

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

WOW! Grattis till Mörker-EK! Och tack för en suverän blogg, följer den varje dag och drömmer mig bort. Vem vet, du kanske får mig att sätta mig i skolbänken igen...

Peace!

/Daniel

2009-03-19 @ 09:48:07
Postat av: Paddy

Är det nån tidsförskjutning när man flyger eller nåt? Du har uttaxning 18,30 och landar i Ljungbyhed 19,00 och ändå lyckas du flyga i 1,5 h... Imponerande ;)

2009-03-19 @ 09:53:26
Postat av: Alex

Daniel,

Tackar så mycket! Kul att bloggen uppskattas, aldrig försent att börja plugga ;)



Paddy,

19.00 UTC står det ju...eller du missade det inlägget för någon veckan sedan? ;) Folk är visst snabba att kommentera när det väl är lite otydligt... ;)

2009-03-19 @ 14:34:59
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Grattis! (:

2009-03-22 @ 18:46:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0