ILS APPROACH
Full rulle idag både vad gäller plugget och flygningen...började morgonen med ett instrumentflygpass med Cirrus där jag tränade på ILS inflygningar. ILS står för Instrument Landing System och är en precisionsinflygning vilket kan behöva göras när sikten är dålig och molnhöjden låg. Utrustningen som behövs är en localizer och en glideslope indicator, denna utrustning finns inte på alla landningsbanor/flygplatser men på Ljungbyhed finns det på 29L. ILS fungerar ungefär på samma sätt som PAR approaches som jag skrivit om tidigare, den stora skillnaden är dock att det inte är någon flygledare som berättar vilken kurs man ska styra eller hur man ligger i förhållande till glidbanan utan det berättar istället instrumenten i cockpit. Det gäller med andra ord att läsa ut själv ifrån instrumenten hur mycket man ska korrigera både kurs och sjunkhastighet för att ligga rätt på glidbanan.
En inflygning av den här typen börjar med att man etablerar sig på inkursen för den aktuella banan, höjderna varierar mellan olika flygplatser men i Ljungbyhed är det 2000 fot. När man har fångat upp radialen (inkursen till banan) flyger man på dessa 2000 fot framtill den punkt man stöter på glidbanan, som är en tre graders glidbana från sättningszonen på banan. När man stöter på glidbanan dra man av gas och börja sjunka...det svåra är sedan att hålla sig inom gränserna både vad gäller i sidled och höjdled speciellt i den turbulenta luften som det var idag. Får man inte bankontakt innan minimahöjd (Ljungbyhed 340 fot) eller att man misslyckas med att hålla sig inom gränserna för att vara etablerad både på inkurs och glidbanan måste man göra en go around...det vill säga stiger upp till säker höjd och får därefter göra ett nytt landningsförsök.
Hann även utföra ett simulatorpass på eftermiddagen då jag fick öva på ytterligare en inflygningsprocedur (VOR/DME) som jag antagligen kommer få praktisera på riktigt om någon dag eller så...nu är det dock läggdags för imorgonbitti är det dags för ytterligare en flygtur. Denna gång kommer det dock inte bli så högt, 250 fots låghöjdsnavigering!
En inflygning av den här typen börjar med att man etablerar sig på inkursen för den aktuella banan, höjderna varierar mellan olika flygplatser men i Ljungbyhed är det 2000 fot. När man har fångat upp radialen (inkursen till banan) flyger man på dessa 2000 fot framtill den punkt man stöter på glidbanan, som är en tre graders glidbana från sättningszonen på banan. När man stöter på glidbanan dra man av gas och börja sjunka...det svåra är sedan att hålla sig inom gränserna både vad gäller i sidled och höjdled speciellt i den turbulenta luften som det var idag. Får man inte bankontakt innan minimahöjd (Ljungbyhed 340 fot) eller att man misslyckas med att hålla sig inom gränserna för att vara etablerad både på inkurs och glidbanan måste man göra en go around...det vill säga stiger upp till säker höjd och får därefter göra ett nytt landningsförsök.
Glideslopen hjälper till med inflygningens glidbana (banan sett från sidan) medan localizern hjälper till med kursen (banan sett uppifrån).
Hann även utföra ett simulatorpass på eftermiddagen då jag fick öva på ytterligare en inflygningsprocedur (VOR/DME) som jag antagligen kommer få praktisera på riktigt om någon dag eller så...nu är det dock läggdags för imorgonbitti är det dags för ytterligare en flygtur. Denna gång kommer det dock inte bli så högt, 250 fots låghöjdsnavigering!
Kommentarer
Trackback