HOLDING VEDBY

Nytt försök för första IFR-flygpasset (instrument flygregler) med Cirrus idag, vädret såg inte direkt mer lovande ut idag än vad det gjorde igår tyckte jag så jag blev ganska överraskad när det ändå blev ett klartecken från flygläraren. Holdingprocedurer var det som skulle praktiseras i verkligenheten denna gång efter ha övat detsamma i simulatorn förra flygveckan.

Efter start steg vi till 2000 fot och kom ganska omgående in i moln. Det kändes helt klart en aning obekvämt i och med man aldrig varit i moln med Cirrusen tidigare men det gäller att fokusera helt och hållet på instrumenten. Jag började med att ”handjagga” (flyga manuellt) ett par varv i holdingen och det gick faktiskt riktigt bra…men det är ganska påfrestande i längden så gick efter tag över till autopiloten. Cirrusen är grym helt enkelt vad gäller utrustning och instrument…ungefär lika bra utrustad som trafikplanen och ibland även bättre!

Johannes var lite hetare på gröten än mig och var först ut till startbanan. Han blev klarerad till att göra sina holdingprocedurer på 3000 fots höjd medan jag på grund av separationen fick stanna på 2000 fot. Det dröjde dock inte länge förrän de anropade oss och meddelade om isbildning på vingarna, vi däremot hade en yttertemperatur på 3 grader så för oss var det inga problem. Det hela slutade med att de fick avbryta sitt pass och gå ner för landning…en annan däremot satt lugnt och fint och övervakade autopilotens manövrar. Jag kunde med andra ord slutföra hela mitt pass och samlade i samma stund på mig 1,2 h IFR-tid. Ibland är det visst bra att vara lite långsam i handlingen : )

Kommentarer
Postat av: martin

låter som en härlig dag ernst. jag vet ett tillfälle till då det är bra att inte vara för snabb... :)

2009-03-10 @ 16:43:57
Postat av: Alex

Ja det var fint att få flyga lite. Fick göra en instrument approach (ILS) med autopilot också...när vi bröt igenom molnen låg vi perfekt mot banan...coolt!



Hahaha...jepp man ska inte vara för snabb där heller! :)

2009-03-10 @ 17:40:37
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Hihi ! :)



De fina bilderna i förra inlägget,tog du dem när du reste jorden runt ? Antar att du har rest jorden runt?



Eller kanske hade du ett sådant jobb att du fick flyga så mkt? :)

2009-03-10 @ 20:21:08
Postat av: Alex

Tackar så mycket! Nej, jag har faktiskt inte rest jorden runt ännu...men det kommer säkert.



Har rest mycket med familjen och själv helt enkelt, jag tycker om att flyga! Gjorde min 100:e flygning nu senast och då räknar jag inte med Cirrus flygningarna...så det är ju ändå en del.

2009-03-10 @ 22:43:00
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

I see......Ojoj ! Ja,du har flygit en hel del.

Håller med,resa och flyga är fantastiskt roligt :)

2009-03-11 @ 00:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0