LOGBOOK

Idag är vädret riktigt dåligt i Ljungbyhed…både sikt och molnhöjden har inte de värden som krävs för att flyga vilket har gjort att många har fått sina flygpass inställda och framflyttat tills imorgon. I och med detta har även mitt pass imorgon blivit framflyttat till onsdag…och som det ser ut har jag då tre flygpass, inte dåligt va?

Tänkte även passa på att berätta lite om piloters loggbok vilket ni antagligen redan har hört talas om…men vad är det egentligen som loggas? Jo, piloter är tvungna att logga all flygtid som görs och för att enkelt sammanfatta ju fler flygtimmar desto bättre. Flygtimmarna blir indirekt ett mått på hur stor erfarenhet en pilot har och flygtimmarna ligger till grund vid jobbsökande. Loggboken måste vara av en speciell typ och godkänd av de aktuella luftfartsmyndigheterna. Efter varje flygning fyller man i flygtiden tillsammans med ett antal andra parametrar såsom avgångs- och ankomstflygplats, flygplanstyp, flygplansregistrering, antal start och landningar, tidsfördelning mellan elev/lärare med mera.



Jag har hitintills bara flugit Cirrus SR20 samt skolans simulator, FNPTII, som loggas som syntetisk träning. Jag är uppe i följande siffror:

Flygtid: 47,7 h
Start/landningar: 175
Syntetisk träning: 11,8 h

Kommentarer
Postat av: Conny

Angående dåligt väder och de-icing: står era flygplan i hangar varje natt ?

Om inte,och ni behöver de-icing,har ni någon slags "bärbar" utrustning för det ?

Eller får ni ringa en stor lastbil som kommer.....a'la Arlanda de-icing ?

2009-03-02 @ 23:26:49
Postat av: Alex

Mycket bra fråga det där...så bra att det till och med är värt ett inlägg. Jag fixar det right away!

2009-03-02 @ 23:43:06
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0