ANTI-ICING
Jag fick en mycket bra fråga eller rättare sagt frågor utav en av mina trogna läsare i föregående inlägg, så det är väl lika bra jag försöker svara på dessa. Svaren kommer invävda i det här inlägget som jag ändå tänkte ta upp förr eller senare.
Skillnaden mellan anti- och de-icing är att vid en de-icing avlägsnas flygplanets ytor på snö/is partiklar antingen med flygplanets egna system eller med hjälp av externa hjälpmedel medan anti-icing är inbyggda system i flygplanets konstruktion som skyddar flygplanets ytor mot formation av snö/is. Anti-icing system finns exempelvis i propellrar, vingar, cockpitfönster och andra viktiga aerodynamiska ytor på flygplanet. Det finns tre olika typer av anti-icing elektriskt, termiskt och kemiskt.
För att mer konkret svara på frågorna, alla flygplan på TFHS förvaras i skolans egna hangar på flygplatsområdet. Hangaren har plats till alla skolans plan samt ytterligare några. En av anledningarna till att vi inte flyger Cirrus under vintern eller när det är isbildningsrisk, vilket det för övrigt alltid är i moln som ligger i minusgrader, är att flygplanet inte är godkänt för att flyga i sådana förhållanden. Planet har nämligen inga anti- eller de-icing system…det har däremot Pa 31, ett av dem i det lite mer spektakulära slaget om man säger så. Vingens framkant som består av en gummiförklädnad kan nämligen blåsas upp likt en ballong för att avlägsna is. Det krävs dock lite ”kyla” som pilot att låta det byggas upp en viss mängd is på vingens framkant innan man trycksätter gummit och därmed spränger bort det, görs detta för tidigt kan inte gummit utvidgas mer och man har då ingen möjlighet att spränga bort nytillkommen is. Detta pneumatiska system tillhör dock de-icing system så vi nu inte blandar ihop de olika benämningarna.
Vi behöver med andra ord för det mesta ingen de-icing i och med att planen alltid står i hangar, men skulle det behövas så finns det säkert någon utrustning till detta men det är mer än vad jag vet. Skulle tippa på någon enkel utrustning för någon större de-icing bil à la Arlanda har jag inte sett till här på Ljungbyhed ännu ; )
Skillnaden mellan anti- och de-icing är att vid en de-icing avlägsnas flygplanets ytor på snö/is partiklar antingen med flygplanets egna system eller med hjälp av externa hjälpmedel medan anti-icing är inbyggda system i flygplanets konstruktion som skyddar flygplanets ytor mot formation av snö/is. Anti-icing system finns exempelvis i propellrar, vingar, cockpitfönster och andra viktiga aerodynamiska ytor på flygplanet. Det finns tre olika typer av anti-icing elektriskt, termiskt och kemiskt.
Den varma delen av hangaren, här brukar alltid tre Pa 31 stå parkerade.
För att mer konkret svara på frågorna, alla flygplan på TFHS förvaras i skolans egna hangar på flygplatsområdet. Hangaren har plats till alla skolans plan samt ytterligare några. En av anledningarna till att vi inte flyger Cirrus under vintern eller när det är isbildningsrisk, vilket det för övrigt alltid är i moln som ligger i minusgrader, är att flygplanet inte är godkänt för att flyga i sådana förhållanden. Planet har nämligen inga anti- eller de-icing system…det har däremot Pa 31, ett av dem i det lite mer spektakulära slaget om man säger så. Vingens framkant som består av en gummiförklädnad kan nämligen blåsas upp likt en ballong för att avlägsna is. Det krävs dock lite ”kyla” som pilot att låta det byggas upp en viss mängd is på vingens framkant innan man trycksätter gummit och därmed spränger bort det, görs detta för tidigt kan inte gummit utvidgas mer och man har då ingen möjlighet att spränga bort nytillkommen is. Detta pneumatiska system tillhör dock de-icing system så vi nu inte blandar ihop de olika benämningarna.
Det svarta på vingen är just den där gummibeklädnaden som kan spränga bort is...
Vi behöver med andra ord för det mesta ingen de-icing i och med att planen alltid står i hangar, men skulle det behövas så finns det säkert någon utrustning till detta men det är mer än vad jag vet. Skulle tippa på någon enkel utrustning för någon större de-icing bil à la Arlanda har jag inte sett till här på Ljungbyhed ännu ; )
Kommentarer
Trackback