Detta ändrades från och med min kursstart 2008 med det nya konceptet MPL, Multi-Crew Pilot License. MPL innebär att utbildningen är mer fokuserad på det som krävs av en modern trafikpilot som en systemövervakare i ett tvåpilotssystem, där det är viktigt med ett nära samarbete i cockpit. Skillnaderna i jämförelse med föregående utbildningsupplägg är att man riktat större fokus på simulatorflygning, detta har medfört att flygningen med den tvåmotoriga Pa 31:an för ett CPL-certifikat har fallit bort. Den största skillnaden är dock som ni kanske redan har listat ut är att man under utbildningens gång kommer få praktiskt erfarenhet från ett flygbolag i linjetrafik som styrman.
Kanske inte kan klassas som en vanlig flyglektion men coolt var det!
Roteflygning på vägen hem till Ljungbyhed...
Varje student fick vid kursstart ett så kallat "host airline" tilldelat sig där man ska utföra det praktiska skedet av utbildningen. För min del och sju andra i klassen blev det svenska Skyways medan resterande sex personer fick danska Sterling. Alla vet antagligen vad som hänt sedan dess (Sterling gick i konkurs 2008) så den senaste tiden har skolan haft fullt upp med att hitta ett nytt "host airline" istället för Sterling. För oss på Skyways kommer det att medföra att vi kommer bli utbildade på bolagets specifika flygplanstyp Fokker 50, även kallat en type rating, vilken man i många andra fall måste köpa sig själv för flera hundratusen kronor. Dessutom kommer man få flygtid i själva bolaget under närmare ett års tid, jag vill gärna poängtera att man är färdig styrman när man sätter sig cockpiten med passagerare bakom för första gången. Det har varit lite otydligheter i media om detta tidigare så det var lika bra att klargöra detta.
I och med att utbildningen har fått ytterligare en del i jämförelse med tidigare har den förlängts från 1,5 år till 2,5 år vilket kommer resultera i 180 högskolepoäng och en kandidatexamen.
Sammanfattningsvis ser MPL-utbildningen ut såhär:
Block 1: Består av 3 delar; ”Core flying skills”, ”Basic” och teori. Under delen ”Core flying skills” bedrivs grundflygutbildning, cirka 70 timmar, och delen slutar med ett PPL (Private Pilot License). I delen ”Basic” ingår cirka 60 timmar syntetisk flygträning. I detta block läser man även den mesta teoretiska utbildningen. Blocket kommer att bli ca 12-14 månader långt. Utbildningen bedrivs i Ljungbyhed.
Block 2: Består av 2 delar; ”Intermediate” och ”Advanced”. Blocket består av simulatorutbildning och ger MCC, Multi Crew Cooperation, och ”type rating” på en specifik flygplanstyp. Blocket kommer att bli 4-6 månader långt och utbildningen kan bedrivas på annan ort än Ljungbyhed.
Block 3: Består av fortsatta akademiska studier i form av Human Factors, Aviation Management och en uppsats. Under detta sista block gör studenten också sin praktik, omfattande cirka 1 termin, i ett flygbolag. Blocket kommer att ta cirka 1 år och cirka halva utbildningen kommer att bedrivas i Ljungbyhed.
Där har varit många turer om skolan den senaste tiden om att vara eller icke vara men detta tar vi ett senare inlägg. Du som är intresserad av att bli trafikpilot ska givetvis söka TFHS för jag kan garantera att du inte kommer bli besviken, detta måste vara den bästa universitetsutbildning man kan gå!
Antagningstesterna för kursstarten 2009 är i full gång eller på väg att avslutas vad jag har förstått, men för de som intresserade av börja på TFHS är det snart dags att söka för kursstart 2010! Håll utkik på www.tfhs.lu.se för mer info om det!