LJUNGBYHEDS FLYGPLATS
Översikt av flygplatsen med de två nerlagda banorna till höger.
Ljungbyheds flygplats hette tidigare F5 och fungerade som den Kungliga Krigsflygskolan. Här fick Flygvapnets piloter sin grundläggande flygutbildning från 1926 till nedläggningen 1996. Under den här tiden var Ljungbyhed Sveriges äldsta och största militära flygskola och firade 70 år tillsammans med Flygvapnet 1996 som sagt även blev nedläggningsåret. Under Ljungbyheds glansdagar hade flygplatsen fyra parallella rullbanor och vad ryktet säger hade flygplatsen fler rörelser än självaste JFK under 8.00-16.00 om dagarna!
Efter start och en höger bank från 29R dvs den vänstra rullbanan i bilden.
Idag är dock läget lite annorlunda, flygplansrörelserna är betydligt färre och merparten av dessa står vi på TFHS för tillsammans med Ljungbyheds Flygklubb som har sina lokaler i ena banänden. Försvarets SK60-plan gör dock en del besök emellanåt för underhåll som fortfarande utförs här i Ljungbyhed. Två av banorna tillhör inte flygplatsområdet längre och används istället till bland annat testkörning av bilar. De två längsta banorna är dock kvar, 11R/29L och 11L/29R, vilka båda är 40 m breda och med en banlängd på över 2000 m! På 29L finns det även utrustningen för instrumentinflygningar i form av ILS samt PAPI belysning. Flygplatsen är fortfarande utrustad med både ATIS-frekvens och flygledartorn vilket är ytterst ovanligt för flygplatser med så lite trafik, allt för att vi på TFHS ska lära oss och vara väl förberedda för det civila flyget när vi är färdiga styrmän. En del grekiska här på slutet men det kommer förklaringar så småningom i framtida inlägg...be patient ; )
Flygledartornet