STUDSAR x 12
När den sedan kom tillbaka någon timme senare var det min och Lars tur att få göra vår första flygning med Fokkern! Jag fick äran att början och efter att kört igenom checklistan som man nu så många gånger gjort i simulatorn var det dags att ställa upp på bana 03 på Visby, 60 knop senare var det mina kontroller och steg sedan mot en klarblå himmel ytterligare några knop senare. Sicken känsla att få flyga på riktigt igen!
Första varvet kändes en aning ovant men man kom snabbt in i det och den första landningen blev faktiskt riktigt mjuk! Därefter blev det ytterligare fem innan det var dags för Lars att ta över rodren. Tanken var att vi bara skulle göra sex studsar var men maskinen som vi hade skulle först gå tillbaka till Arlanda vid 16.10 så vi hade faktiskt tid att studsa upp alla tolv som ingår i utbildningen på en och samma gång. Efter Lars första omgång blev det med andra ord jag igen och intrycken från första omgången hade man nu smält och försökte göra allt ännu bättre. Man kände att man hela tiden gjorde framsteg och de sista kändes riktigt bra trots en del sidvind. Känns helt overkligt att man nu har landat en så pass stor maskin som Fokker egentligen är men när man väl sitter där framme tänker man inte riktigt på vad man har bakom sig, principen vid landning är densamma! Dagen avslutades med en passiv flygning tillbaks till Arlanda och nu väntar man bara på att sitt certifikat ska dimpa ner i brevlådan så är det linjetrafiken som gäller!
Två förväntansfulla Fokker 50 piloter eller kommande kanske man skulle skriva vid just det här tillfället.
Lars på final till bana 03 efter solnedgång, två vita och två röda...kan inte bli bättre!
Instruktör för dagen, Björn Söderkvist, norrländsk gotlänning med bas på Visby som ni förstår.
Solen bakifrån fick fram en och annan fräck effekt precis innan touchdown, ser grym ut Fokkern eller hur!?
Tolv avklarade studsar = riktigt nöjd!
Bra gjort! Ett STORT GRATTIS!
Gratulerar!
Wow,måste ha varit en grym känsla att dra på motorerna på startbanan :)
Certifikat för linjetrafik,hmmmmm.....ska du redan få flyga co-pilot med passagerare?
Eller får du åka med i cockpit som "elev"?
Kallas det line-training?
Jag vet inte ,men .....kanske har jag missat något om hur det går till?
Grattis alex!
Ser fram emot en tur i Fokkern :)
Grattis och lycka till framöver! Perfekt ställe att ha' kontoret på!
Gratulerar! Vilken känsla det måste ha varit! Lycka till nu!
Grattis!
Stort Grattis! Du ser riktigt nöjd ut iaf! :-)
WOW! Jag är inte alls avis! Stort grattis och nu får jag allt se till att flyga lite skyways så jag får åka med dig och se om landningarna är lika mjuka som du säger;-)
/D
Grattis!
Grattis!! :)
Passade väskan sen? ;)
Ett stort tack för gratulationerna, det var som sagt en obeskrivlig upplevelse det man var med om igår. Ett väldigt stort steg i flygarkarriären som man antagligen aldrig kommer glömma!
Conny,
Du har rätt, line training heter det och det kommer snart ett inlägg om detta.
Johanna,
Väskan passade inte haha, tragiskt men sant! Får försöka fixa en ny nu helt enkelt men det gäller ju hitta en också antingen med eller utan hjul.
Noo, vilken otur! :(