SKILLTESTET, SÅ HÄR GICK DET TILL!

I och med att det blev en aning kort om tid både efter skilltestet samt dagen efter då jag förflyttade mig till Skåne var det svårt att få tiden att räcka till för ett litet utförligare inlägg om själva skilltestet, så det kommer nu istället.

 

Skilltestet bestod simulatormässigt av tre delar, en LOFT, en SOFT och en CAT II-del. Allt började dock med att jag tidigare under veckan fick ut planeringsunderlag för en Skyways-flight mellan Karlstad-Stockholm/Arlanda, SKX210. Tanken var att vi skulle presentera detta planeringsunderlag för vår bisittare under briefing före passet och visa hur vi tänkt vad gäller väderplanering på både destination och alternativ samt bränsleplanering. Utöver detta ingick det även att göra en massa och balans beräkning så att även tyngdpunktsläget hölls inom de gränser som finns uppsatta när alla passagerare och bagage var lastat. Bisittaren är den kapten som skulle flyga med oss under skilltestet i fall någon undrar.

 

Under briefingen förhörde även Transportstyrelsens kontrollant om vad det är för väderminima som gäller vid planering. Det blev även en del frågor om de landningskort man har i sin ruttmanual och vad de olika figurer och värden betyder på dessa. Slutligen blev det ett förhör på Fokkerns hydrauliksystem men det gick väldigt snabbt och det var dags att bege sig ner till simlatorn.

 

LOFT-passet var första delen av skilltestet och skulle vara en helt vanlig flygning mellan Karlstad och Stockholm-Arlanda som sagt. Men under flygning och stigningen upp till FL150 fick vi problem med trycksättningen och fick därför sjunka ner till en lägre höjd. Samtidigt som detta gjordes blev det brand i aft cargo compartment och vi valde helt enkelt gå ner för en nödlandning på bästa och närmsta flygplats som i detta fallet blev Västerås. Det blev en manuell ILS-inflygning på rådata och trots väldigt dålig sikt kom jag ner på första försöket, vilket var en stor lättnad. Kan ju ofta låsa sig annars om man skulle varit tvungen att göra en go around för nytt försök.

 

Efter detta blev det en övergång till SOFT-delen som är inriktat på manövrering av flygplanet vid olika nödsituationer såsom motorbortfall, motorbrand etc. Efter dessa moment blev det dessutom ILS-inflygning på en motor och därefter full procedur inflygning på LLZ, även det på en motor. I denna del ingick även branta svängar på 45 grader samt att ta sig ur stall. Stall är det skede man tappar lyftkraften på vingarna och bara sjunker igenom lufthavet, i detta fall var det på grund av för låg hastighet i landningskonfiguration.

 

Passet avlsutades med några CAT II-inflygningar och detta har jag berättat en del om tidigare så detaljerna där är väl inte så mycket att gå in närmare på. Kaptenen blev dock incapacitated vid tillfälle och jag fick därför manövrera flygplanet helt själv utan hjälp.

 

När passet började lida mot sitt slut kom en höger hand fram från kontrollplatsen och gratulera till godkänd skilltest. Min bisittare fick därefter leka lite själv med simulatorn som tack för att han ställde upp. Allt avslutades med en hel del pappersexercis under debriefingen. Där har ni upplägget i stora drag hur denna väldigt spännande dag såg ut och det bästa av allt med gondkänt resultat!


Kommentarer
Postat av: Niklas

Grattis och god jul! Vad händer härnäst?

2009-12-24 @ 11:21:01
Postat av: Alex

Härnäst är det studsar i mellandagarna som gäller, kommer bli riktigt spännande! Kommer snart inlägg om detta...

2009-12-25 @ 22:47:50
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0