KONTROLLERAD VERKSAMHET
Det finns nog ingen annan bransch som är så kontrollerad som flyget, rätta mig om jag har fel. Kontroller förekommer ju som bekant av passagerare i säkerhetskontrollen, flygplanen kontrolleras in i minsta detalj och givetvis är det många kontroller på oss piloter. Idag närmast var det förnyelse av medicinska certifikatet vilket behöver göras årligen i form av en allmän undersökning av blodtryck, blodvärden, ögon, öron, reflexer med mera. En aning djupare kontroll av exempelvis EKG, lungkapaciteten med mera ingår också i det medicinska certifikatet men behöver inte göras med lika täta intervaller som de övriga. Frekvensen mellan undersökningarna ökar också ju äldre man blir för att säkerhetställa att man verkligen har hälsan med sig för att flyga.
Men inte nog med att man även ska klara de medicinska kontrollerna man ska ju även klara av de flygmässiga vilket man gör flera gånger per år dels för bolaget man flyger för och dels för myndigheterna, i detta fall Transportstyrelsen. I samband med detta brukar det även ingå tekniska frågor på flygplanet i fråga och dess system. Det gäller med andra ord att alltid vara påläst och man kan utan tvekan påstå att man aldrig kommer bli fullärd inom detta yrke. Men det kanske man inte kan bli i något yrke i och för sig. Det är dock väldigt konstigt att inte andra yrkesgrupper har samma krav på kontroller eller ens kommer något i närheten av de kontroller som finns inom flygbranschen. Det kanske skulle behövas för att garantera en viss säkerhet och kvalité.
Imorgon är det dags för helklass och då menar jag verkligen hela klass TFHS 08 (Skyways och City Airline). Två lärare nere från skolan i Ljungbyhed kommer nämligen upp och ska under två heldagar informera om bland annat examensarbetet och de två resterande kurserna vi ska göra för skolans räkning. Mer om detta imorgon...
Men inte nog med att man även ska klara de medicinska kontrollerna man ska ju även klara av de flygmässiga vilket man gör flera gånger per år dels för bolaget man flyger för och dels för myndigheterna, i detta fall Transportstyrelsen. I samband med detta brukar det även ingå tekniska frågor på flygplanet i fråga och dess system. Det gäller med andra ord att alltid vara påläst och man kan utan tvekan påstå att man aldrig kommer bli fullärd inom detta yrke. Men det kanske man inte kan bli i något yrke i och för sig. Det är dock väldigt konstigt att inte andra yrkesgrupper har samma krav på kontroller eller ens kommer något i närheten av de kontroller som finns inom flygbranschen. Det kanske skulle behövas för att garantera en viss säkerhet och kvalité.
Imorgon är det dags för helklass och då menar jag verkligen hela klass TFHS 08 (Skyways och City Airline). Två lärare nere från skolan i Ljungbyhed kommer nämligen upp och ska under två heldagar informera om bland annat examensarbetet och de två resterande kurserna vi ska göra för skolans räkning. Mer om detta imorgon...
Kommentarer
Trackback