JUMPSEAT VISBY ToR

Fick ett sms igår av en av våra instruktörer på Skyways som frågade om jag vill hänga med på jumpseat till Visby och tillbaks såsom imorse. Svårt att tacka nej till ett sådant erbjudande så imorse bar det iväg. Incheckning 07.30 för färdplanering och väderbriefing i Skyways crewrum eller byggnad kanske man ska kalla det, ligger precis nedanför kontoret och med kort gångavstånd till planen vid terminal 3.



Fyra Fokkers lineup utanför Skyways Traffic Control Center där besättningen träffas och briefar innan flygning.

Igår snöade det rejält här i Stockholm men idag var banan ren och snygg med bra bromsvärden. Vädret på Visby var liknande som det på Arlanda med en del snöröjning i arbete. Där var dock lite medvind för att göra ILS-inflygning till bana 21 men bromsvärdena var även här tillräckligt bra för att få stopp på Fokkern innan banänden. Denna flygning tar bara 30-40 minuter så det får vara ett ganska bra tempo på arbetsflödet i cockpit. Efter ett kort stopp på Visby, 20 minuters turn around som det kallas, fick vi klart starta igen...denna gång från bana 03 och då istället i motvind. Molnen var vi uppe i ganska omgående och efter 30 minuter såg vi banan till 01L på Arlanda. Det går snabbt i flygbranschen och på 1 h 45 min hade jag med andra ord varit på Visby och vänt....rätt sjukt egentligen!

Det var otroligt intressant att se hur de rutinerade grabbarna jobbar och vad man har att vänta sen ute på linjen. Men man märkte också att den träning man fått i simulatorn är mycket bra och man kommer vara väl förberedd när det väl blir dags för den första flygningen. Jag har förvisso flugit jumpseat med Skyways en gång tidigare men det var innan man hade påbörjat simulatorträningen så denna gång gav ju turen betydligt mer i utbildningssyfte. Tro det eller ej den enda bilden jag tog idag var den som ni ser ovan, jag koncentrerade mig helt enkelt på att suga in så många intryck som möjligt idag istället.

PS. Glöm nu inte att tävla, om ni inte uppmärksammat det så finns den några inlägg längre ner, deadline är fredag klockan 21.00 DS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0