108 H FOKKER 50 SIMULATOR

Med gårdagens pass kom jag upp i 108 h Fokker 50 simulator fördelat på 27 pass à 4 h som ni antagligen snabbt redan räknat ut. Det har varit en mycket lärorik tid men man har också läst på mycket på allt som har med flygning, Skyways procedurer och Fokker 50 att göra, hoppas nu bara att detta räcker för att även klara av skilltestet!

Igår var även sista gången jag och Johannes flög tillsammans, känns knappast troligt att detta kommer ske fler gånger åtminstone inte inom en nära framtid. Det krävs i så fall att någon av oss blir kapten och att vi givetvis befinner oss i samma bolag. Detta får väl tiden utvisa helt enkelt!

Idag har det blivit finslipning av detaljer vad gäller den teoretiska och tekniska biten både vad gäller planering, väder men framförallt systemen på Fokker 50. Det är en otrolig stor mängd fakta man ska kunna men förhoppningsvis har detta smält in under utbildningens gång så att man kan plocka fram det när man väl behöver det. Nu är det dock dags för en paus och en lördagsfilm.


Denna avfart har man tagit av några gånger nu, ungefär 15 min körning från villan i Upplands Väsby.



Parkeringsbiljetten inlagd och vår vanliga parkering bredvid SAS-bussen var ledig även idag.



Har varit riktigt kallt de senaste dagarna, -15 grader när vi körde hem igår! Vinterkängorna är inte direkt de bästa skorna att trampa sidroder med, bäst att byta innan med andra ord!



Efter briefingen eller i pausen vid platsbytet brukar det alltid bli en äggmacka, har varit lite av standardutrustningen i pilotbagen till alla simulatorpass.

Kommentarer
Postat av: OKO

Stort lycka till med finalen! Det lär gå alldeles utmärkt skulle jag tro!



See you around!

2009-12-20 @ 16:23:45
Postat av: Conny

Det verkar alltid ha varit du och Johannes som flugit ihop?



Under utbildningens gång har ni aldrig fått flugit med någon annan än er "parkamrat"?



Det verkar som att utbildningen är upplagd så och i så fall varför?



Det jag menar är att du tex måste ju kunna flyga med "alla".......plötsligt en dag är Johannes sjuk och du måste flyga med Y istället.Kan det då inte bli lite som att "jag känner inte Y så bra och detta blir nog inte så kul" ?



Visst är det strikta regler och rutiner i cockpit osv. men jag hoppas du förstår vad jag menar.....



Blev långt det här,hehe......kanske värt ett inlägg.Cheers :)



2009-12-20 @ 17:20:21
Postat av: Alex

Tack OKO!



Conny,

Ja jag och Johannes har flugit ihop hela tiden, det var inte tanken från början men det blev så efter vissa schema-ändringar.



Jag måste kunna flyga med alla, det är därför man drillas så hårt på procedurerna som man alltid vet man kan förvänta sig av den andra trots man kanske aldrig flugit med personen i fråga tidigare.



Hoppas detta är svar på dina frågor, säg till annars så utvecklar jag!

2009-12-23 @ 18:34:05
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0