TRE VECKORS SJÄLVSTUDIER
Måndag igen och man är åter på sitt lilla korridorrum i Ljungbyhed, från och med idag och tre veckor framåt är det självstudier som gäller.....men för att få någonting gjort om dagarna kommer jag trots detta spendera rätt mycket tid här i Ljungbyhed.
Vad är det då som ska självstuderas? Jo, först och främst är det Skyways manualverk som ska läsas tillsammans med manualen för Fokker 50. Det gäller med andra ord att vara så insatt och påläst som möjligt både i vad gäller Skyways procedurer och flygplanet när väl simulatorträningen börjar i Stockholm i oktober.
Manualverket som ska läsas är en så kallad Operations Manual vilket alla flygbolag bör ha och där kan man hitta det mesta som berör flygbolaget i fråga. Operations Manual är inget nytt för oss här på TFHS, skolan har nämligen sin alldeles egna OM som är uppbyggt på exakt samma sätt som alla andra flygbolags. Detta gör det betydligt enklare att hitta det man söker när man nu ska sätta sig in i Skyways operationer och procedurer. Vad gäller Fokker 50 så finns där en rejäl manual i pappersformat samt en CBT (Computer Based Training) där man kan sitta och lyssna samt titta på animationer om flygplanets olika system.
För egen del gäller det även att få klart med det sista vad gäller Cirrus flygningen, jag har för tillfället cirka 6 h kvar innan jag är uppe i de 100 h som utbildningen kräver. Idag har det inte varit läge att flyga i alla fall, molnen har varit väldigt mörka och legat tungt över Ljungbyhed med både ihållande regn och kraftig åska. Dagens visdomsord får bli följande som man snappade upp på en meteorlogi lektion för ett tag sedan om jag inte minns helt fel.
"Better being down here wishing you were up there, than being up there wishing you were down there!"
Vad är det då som ska självstuderas? Jo, först och främst är det Skyways manualverk som ska läsas tillsammans med manualen för Fokker 50. Det gäller med andra ord att vara så insatt och påläst som möjligt både i vad gäller Skyways procedurer och flygplanet när väl simulatorträningen börjar i Stockholm i oktober.
Manualverket som ska läsas är en så kallad Operations Manual vilket alla flygbolag bör ha och där kan man hitta det mesta som berör flygbolaget i fråga. Operations Manual är inget nytt för oss här på TFHS, skolan har nämligen sin alldeles egna OM som är uppbyggt på exakt samma sätt som alla andra flygbolags. Detta gör det betydligt enklare att hitta det man söker när man nu ska sätta sig in i Skyways operationer och procedurer. Vad gäller Fokker 50 så finns där en rejäl manual i pappersformat samt en CBT (Computer Based Training) där man kan sitta och lyssna samt titta på animationer om flygplanets olika system.
Det är en del pärmar som man ska gå igenom och till stora delar kunna helt utantill, de två små pärmarna innehåller alla flygplatser och dess inflygningsprocedurer som Skyways använder sig av.
För egen del gäller det även att få klart med det sista vad gäller Cirrus flygningen, jag har för tillfället cirka 6 h kvar innan jag är uppe i de 100 h som utbildningen kräver. Idag har det inte varit läge att flyga i alla fall, molnen har varit väldigt mörka och legat tungt över Ljungbyhed med både ihållande regn och kraftig åska. Dagens visdomsord får bli följande som man snappade upp på en meteorlogi lektion för ett tag sedan om jag inte minns helt fel.
"Better being down here wishing you were up there, than being up there wishing you were down there!"
Kommentarer
Postat av: Sara
Lycka till med självstudierna, älskling! Du kommer rocka fett där uppe i sthlm! ;) Puss
Postat av: Alex
Tack så mycket, det får vi hoppas :) Puss älskling!
Trackback