OPERATIONS MANUAL - PART A

Häromdagen skrev jag lite om alla manualer som man nu håller på att fördjupa sig i. Operations Manual är en av dessa, som i själva verket består av flertalet delar. I Skyways fall är det fyra delar som gäller, part A till D, där varje del har ett specifikt innehåll som i regel bör vara samma mellan alla flygbolags Operations Manuals.

Den första delen Part A av OM, som den också kallas, har jag nu precis kommit igenom. Innehållet i Part A beskriver själva organisationens uppbyggnad och hur flygverksamheten fungerar. Här står även vad det är som gäller angående ansvarsområden som styrman, hur mycket man får jobba, information och bestämmelser om säkerheten ombord och transport av farligt gods med mera. Är man osäker på något framöver är det antagligen här man hittar svaret och gör man inte det behöver man antagligen inte veta det.

Det var som sagt några sidor att läsa men jag måste ändå erkänna att i det stora hela har det varit mycket intressant läsning när man nu fått en betydligt större inblick i vad man har att vänta när man kommer till Skyways och vad Skyways förväntar sig av mig. Imorgon hade jag tänkt att börja min fördjupning hos Fokker 50 med lite CBT (Computer Based Training) och den traditionella pappersmanualen givetvis. 

Kommentarer
Postat av: Conny

Låter intressant.....är det sedan någon form av test/prov på dessa manualer??

Eller är det mest att läsa igenom och komma med frågor "om man inte förstår"?



Har du redan nu en "fadder" på Skyways?

2009-08-05 @ 19:07:34
Postat av: Alex

Hallå Conny...det var länge sedan! ;)



Kan nog bli ett och annat prov på viktiga delar i manualen när vi kommer upp till Stockholm sen. Mycket av det som står i manualerna är luftfartsregler och bestämmelser som bara ska kunnas som man för övrigt redan läst i ATPL teorin.



Men man kan säkert komma med frågor också givetvis. Någon fadder har vi dock inte, det får väl i så fall bli de kommande simulatorinstruktörerna som får agera den rollen.

2009-08-05 @ 22:34:39
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

I see......det låter som att det kan bli roligt på Skyways,börja få känna på de "riktiga" grejorna.



Jo,jag är här vettu,hihi....läser din fantastiska blogg varje dag.Ligger som favorit också.

Keep up the good work ! :)

2009-08-05 @ 23:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0