MULTI CREW CO-OPERATION
Snart har en vecka gått med nästa skede i vår utbildning, MCC, som står för Multi Crew Co-operation. Ytterligare en förkortning att lägga på minnet med andra ord. Vad är då MCC för något? Jo, framtills nu har vi i klassen flugit som ensam pilot det vill säga single pilot operation, single pilot operation är det trots att vi har haft instruktör vid vår sida mycket av den här tiden. Skillnaden single pilot operation och multi crew co-operation är just det att det är två individer som arbetar för att göra jobbet i cockpiten betydligt effektivare och säkrare än när man gör det själv. Det är en konst i sig och kräver mycket träning!
För att få allt att fungera har flygbolagen man flyger för infört standardiserade procedurer som man måste lära in och kunna utan några tveksamheter. Besättningsmedlemmarna i cockpit kan variera ganska ofta, speciellt på större bolag, och för att samarbetet ska kunna fungera effektivt även om det är en kapten som man aldrig flugit med tidigare har man därför dessa Standard Operating Procedures. Dessa beskriver exakt vad varje besättningsmedlem förväntas göra vid specifika situationer. Man har alltid en pilot flying som fokuserar på själva handhavandet av flygplanet medan pilot not flying agerar hjälpreda till pilot flying om man ska förenkla det hela. Det är dock oftast pilot not flying som är den pilot som har mest att göra under en flygning.
Läggdags nu, simulatorpass med incheckningen 07.15 imorgonbitti!
MCC utbildningen görs i skolans FNPTII, samma simulator som vi flög med när vi fick grunderna i instrumentflygning.....då var det dock single pilot operation till skillnad från nu.
För att få allt att fungera har flygbolagen man flyger för infört standardiserade procedurer som man måste lära in och kunna utan några tveksamheter. Besättningsmedlemmarna i cockpit kan variera ganska ofta, speciellt på större bolag, och för att samarbetet ska kunna fungera effektivt även om det är en kapten som man aldrig flugit med tidigare har man därför dessa Standard Operating Procedures. Dessa beskriver exakt vad varje besättningsmedlem förväntas göra vid specifika situationer. Man har alltid en pilot flying som fokuserar på själva handhavandet av flygplanet medan pilot not flying agerar hjälpreda till pilot flying om man ska förenkla det hela. Det är dock oftast pilot not flying som är den pilot som har mest att göra under en flygning.
Läggdags nu, simulatorpass med incheckningen 07.15 imorgonbitti!
MCC utbildningen görs i skolans FNPTII, samma simulator som vi flög med när vi fick grunderna i instrumentflygning.....då var det dock single pilot operation till skillnad från nu.
Kommentarer
Trackback