FIRE & WETDRILL
Dagarna passerar snabbt förbi i Ljungbyhed kan man lugnt säga, så snabbt så det är svårt att hålla igång uppdateringen på bloggen till och med. Idag har det blivit uppemot sju timmar i Cirrusen vilket har resulterat i att jag nu är uppe i mina 100 h, klockan 17.59 satte jag däcken på bana 29L för allra sista gången med skolans Cirrus (antagligen) efter en helt underbar flygning runt Skåne och ett par danska öar. Mer om detta får komma de följande dagarna.
Fire and wetdrill var det egentligen som stod på tur på bloggen och här kommer nu lite bilder från eventet. Detta gick av stapeln redan tidigt i måndags morse klockan 06.30 i en simhall i Dragör för att bland annat simma 200 m men även få "provköra" flytvästen som alltid finns "under your seat" i flygplanet. Ganska nyttigt att få lite erfarenhet i hur denna fungerar och detta är något man tydligen ska göra varje i år när man sedan flyger för ett flygbolag.
Dagen fortsatte på Oxford Aviation Academy där det blev teori och praktik i brandsläckning och nödsituationer som kan uppstå i kabinen. Hela dagens aktiviteter leddes av två instruktörer från Skyways som även jobbar som flygvärdinnor hos bolaget. De praktiska övningarna bestod av att var och en agerade cabin crew med uppgift att släcka en eventuell brand i något av kabinens avdelningar i en övningsmodul som var uppbyggd som en vanlig flygplanskabin. Jag fick släcka en simulerad brand i ett overhead compartment medan vissa andra i klassen fick andra scenarion såsom brand på toalett/ugn/passagerare med mera. Det var inte lika dramatiskt som det låter, den enda levande elden som förekom var faktiskt i en docka som agerade passagerare. Annars var det bara discorök som gällde, inte riktigt samma "power" i elden som man hade på övningarna som flygplatsbrandman med andra ord.
Laddade flygstudenter inför dagens övningar trots den tidiga timmen.
Oxford Aviation Academy har full motion simulatorer för bland annat Boeing 737 och MD80, det är just på Oxford vi ska få vår utbildning på Fokker 50 men då är det på Arlanda's motsvarighet.
En smokehood ska man ha provat och veta hur den fungerar om ett sådant tillfälle skulle uppstå i kabinen, kaffedrickandet är dock inte det lättaste när man har en sådan på. Kaffet är ju annars A och O för en pilot har man förstått, jag säger inte emot och inte Mattias heller tydligen.
Boeing 737 simulatorn på Oxford ser ut som rena rama rymdfarkosten!
En del av lärarstyrkan var också med på dagens övningar, Håkan var inte sen att slå sig ner i detta säte som gissningsvis kommer från en MD80.
En mockup som det heter av en Boeing 737 där man kan öva utrymning med hopp ner från en slide bland annat.
Jag, Johannes och Frasse slog oss ner längst bak i "MD80" modulen.
Full aktivitet med släckning av overhead bin.
Johannes fick släcka en toalettbrand som för övrigt är den vanligaste typen av brand som uppstår i ett flygplan, tjuvrökning ofta orsak till detta.
Fire and wetdrill var det egentligen som stod på tur på bloggen och här kommer nu lite bilder från eventet. Detta gick av stapeln redan tidigt i måndags morse klockan 06.30 i en simhall i Dragör för att bland annat simma 200 m men även få "provköra" flytvästen som alltid finns "under your seat" i flygplanet. Ganska nyttigt att få lite erfarenhet i hur denna fungerar och detta är något man tydligen ska göra varje i år när man sedan flyger för ett flygbolag.
Dagen fortsatte på Oxford Aviation Academy där det blev teori och praktik i brandsläckning och nödsituationer som kan uppstå i kabinen. Hela dagens aktiviteter leddes av två instruktörer från Skyways som även jobbar som flygvärdinnor hos bolaget. De praktiska övningarna bestod av att var och en agerade cabin crew med uppgift att släcka en eventuell brand i något av kabinens avdelningar i en övningsmodul som var uppbyggd som en vanlig flygplanskabin. Jag fick släcka en simulerad brand i ett overhead compartment medan vissa andra i klassen fick andra scenarion såsom brand på toalett/ugn/passagerare med mera. Det var inte lika dramatiskt som det låter, den enda levande elden som förekom var faktiskt i en docka som agerade passagerare. Annars var det bara discorök som gällde, inte riktigt samma "power" i elden som man hade på övningarna som flygplatsbrandman med andra ord.
Laddade flygstudenter inför dagens övningar trots den tidiga timmen.
Oxford Aviation Academy har full motion simulatorer för bland annat Boeing 737 och MD80, det är just på Oxford vi ska få vår utbildning på Fokker 50 men då är det på Arlanda's motsvarighet.
En smokehood ska man ha provat och veta hur den fungerar om ett sådant tillfälle skulle uppstå i kabinen, kaffedrickandet är dock inte det lättaste när man har en sådan på. Kaffet är ju annars A och O för en pilot har man förstått, jag säger inte emot och inte Mattias heller tydligen.
Boeing 737 simulatorn på Oxford ser ut som rena rama rymdfarkosten!
En del av lärarstyrkan var också med på dagens övningar, Håkan var inte sen att slå sig ner i detta säte som gissningsvis kommer från en MD80.
En mockup som det heter av en Boeing 737 där man kan öva utrymning med hopp ner från en slide bland annat.
Jag, Johannes och Frasse slog oss ner längst bak i "MD80" modulen.
Full aktivitet med släckning av overhead bin.
Johannes fick släcka en toalettbrand som för övrigt är den vanligaste typen av brand som uppstår i ett flygplan, tjuvrökning ofta orsak till detta.
Kommentarer
Postat av: Sara
Spännande bilder, bejbi! Håller med om att det ser ut lite som rymdfarkoster =)
Kan inte smälta det där med att rökning på toan är främsta brandorsaken på planet...helt sjukt!
Men, folk är ju idioter, det visste man sen tidigare...
Hoppas ni har kul i pappersplanet! ;)
Puss!
Postat av: Conny
Håller med föregående talare,folk är ju idioter......vad kan tänkas hända med en person som röker på toa??
Hämtning av polis och dryga böter??
Bara lite nyfiken......
Postat av: Alex
Rökning på toaletten är en olaglig handling så man kan väl bli straffad åtminstone med dryga böter ja!
Man utsätter ju sig själv för lika stor fara som alla andra passagerare och det är ju verkligen sjukt att man inte förstår bättre...
Trackback