TOPP 3: NORDIC C/S

Jag tog nog lite vatten över huvudet igår när jag sa att jag skulle gå igenom de olika motortyperna som används i flyget, har dessutom inte hunnit plugga någon Powerplant överhuvudtaget så här långt idag...så i brist på tid skjuter jag upp den genomgången till nästa vecka nån gång. Dessutom har det nämligen kommit lite andra saker i vägen som jag inte kunde tacka nej till, med största sannolikhet blir det Ängelholm - Mora tur och retur imorgon på jumpseatet med Saab 2000 : )

Framtill dess bjuder jag på ett nytt tema här på bloggen inom ett område som jag behärskar innan och utantill...och där det inte finns någon risk att man publicerar något felaktig i och med att det är personligt tyckande hehehe.

Topp 3 var det ja...men i vad då? C/s kanske inte säger er så mycket men det står för color scheme, även kallat livery, och är helt enkelt flygbolagens grafiska identitet som är målad på flygplanen! Här kommer min Skandinaviska/nordiska topp 3...har ni annan uppfattning får ni gärna kommentera det! Smaken är ju som baken...delad! ; ) Tyvärr så har ju många bolag försvunnit den senaste tiden eller gått ihop med andra bolag och därmed bytat målning, annars hade Sterling och MyTravel varit givna kandidater på min lista. Nu är det bara aktuella bolag som gäller och såhär blev resultatet:

1. Air Greenland

Överlägsen vinnare speciellt sedan Sterling gick ifrån sina olikfärgade plan och senare dessvärre även gick i konkurs. Air Greenland är relativt sällsynta utanför sin hemmaplan och man kan egentligen bara se dem regelbundet på en enda destination - Köpenhamn! En av anledningarna till att den röda målningen infördes var för att enklare kunna urskilja planen i snöovädren på Grönland! Air Greenland flyger med Airbus A330-200 och Boeing 757-200 samt ett antal mindre varianter på och runt ön.

2. Malmö Aviation

Enkel men stilfull design med en grym tail-logo som passar bra till bolagets Avro RJ100. Kan väl inte bli mer Skåne än att ha en Gripen!


3. SAS - Scandinavian Airlines

När SAS introducerade den här grafiska designen för ett antal år sedan blev man oerhört besviken...men med tiden har den verkligen växt fram till att bli riktigt snygg. Väldigt ren men har ändå en liten extra touch med de röda motorerna...man ser ju till och med att det är en SAS även om den är på marschhöjd! Passar både till stora som de mindre modellerna i flottan.

Nästa gång blir det en annat område/världsdel...jag lovar det finns många grymma c/s out there!
 

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tja!

När jag var 12 år (1990 typ) så drömde jag om att skapa ett helt nytt flygbolag på Kiribati (som givetvis av någon outgrundlig anledning blivit en otroligt rik och blomstrande nation...). Den livery som jag skapade åt mitt flygbolag var i stort sett identisk med SASs. Lite roligt att vara före sin tid:-)



Dessutom skapade jag ett superflygplan som flög sträckan Tarawa London i Mach 2 längs datumlinjen, komplett med tidtabell och allt... Ganska roligt att titta på dom gamla paprerna för övrigt.



Mvh

Daniel

2009-03-21 @ 18:26:28
Postat av: Conny

Härligt med jumpseat !

Glöm ej kameran......och posta bilderna här ;-) hihi

2009-03-21 @ 21:00:54
Postat av: Alex

Daniel,

Det låter som en dröm det hehe! Man har väl haft liknande själv antar jag men inget man kommer ihåg nu. Alltid roligt när man hör om flygbolag som ska byta målning men oftast blir det bara till det sämre tycker jag...för mycket vitt nuförtiden.



Conny,

Inlägg och bilder ute nu!

2009-03-22 @ 23:07:55
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0