METER ISTÄLLET FÖR FOT!

Den största skillnaden mellan att flyga i Sverige och Ryssland var att höjdangivelsen ges i meter istället för fot av flygledarna. Detta betyder att vi fick sitta och konvertera den höjd som flygledarna gav oss i meter till fot genom att titta i en tabell för att kunna flyga på motsvarande höjd i meter men ändå ha fot på altitude selectorn. Ibland fick man avrunda och då gjordes detta uppåt för säkerhets skull. Ett moment till att hålla reda på utöver allt annat man ska göra under en inflygning.

En annan sak är att flygledarna pratar väldigt dålig engelska och sändning/mottagning är inte av bästa kvalité. Jag och kapten satt som frågetecken emellanåt men vid minsta osäkerhet är det "say again" som gäller och det blev det ett par gånger. Det var helt enkelt tvunget!


Fin frukost på denna charterflight!



Haparanda vid mynningen av Torne älv som är den som är översta älven i bild.



Håller ställningarna på flight deck medan kapten är på toaletten, var också och besökte den under den långa flighten och då lämnar man över kontrollerna till den andra genom att säga "Your controls"!



Kapten tillbaka igen som var Suna för dagen som jag även tidigare har flugit en del med.



Jag går igenom Murmansk inflygnignen där man även kan se en liten tabell m vs fot till vänster.



Första gången på rysk mark för min del och vem hade kunnat tro att det skulle bli Murmansk av alla ställen.



Stämpel i passet fick man också!



Jag kan inte garantera att mina blogginlägg kommer vara så regelbundna nu under mina treveckors sommarlov men jag ska göra mitt bästa för att det ska dyka upp något nytt då och då.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Kul och läsa om den där charter och bilder uppskattas alltid ! Ha en trevlig semester nu!



2010-07-13 @ 09:30:44
Postat av: Kenneth G

Måste vara speciellt att få göra en charterflygning m a p tidsåtgången, framförallt till ett land som säkert inte har många avgångar från Sverige.

Ta nu du en låååång välbehövlig ledighet! Det är du värd. Vi kan tåla oss ett tag utan dina bilder och artiklar, i varje fall till början på nästa vecka ;-)

2010-07-13 @ 23:24:44
Postat av: Alex

Mattias,

Kul att höra, tackar!



Kenneth G,

Extra kul ja med en så udda destination, till och med Arlanda delivery tyckte det var kul på frekvensen och snackade lite extra med oss.

Jag ska försöka ha en grym semester, har alla redan börjat bra med kanonväder så hoppas det fortsätter på den vägen.

Det blir nog ett och annat inlägg ändå! ;)

2010-07-14 @ 14:04:16
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0