FERRYFLIGHT TILL HALMSTAD

Ett morgoninlägg idag men för mig känns det som klockan är betydligt mer, jag har nämligen varit upp sedan halv fyra. Tanken var att jag skulle flyga Växjö-Stockholm/Arlanda idag men askan har dragit in igen, dock i en aning mindre omfattning än tidigare. Samtidigt har Transportstyrelsen delat upp luftrummet i olika zoner:

Zon 1 = Luftrum stängt
Zon 2 = Flygbolag får flyga i detta luftrum under särskilda villkor samt ett särskilt tillstånd
Zon 3 = Öppet luftrum

Just nu är stora delar av det svenska luftrummet ett "Zon 2"-område vilket betyder att bolaget behöver ett särskilt tillstånd för att flyga i luftrummet. Detta har Skyways (Avia Express) fått och det innefattar noggrannare kontroller på flygplanen och speciella procedurer om man trots allt skulle hamna i ett askmoln. Bara ett fåtal maskiner har genomgått denna kontroll dock så merparten av dagens flygningar blev inställda inklusive min flygning till Växjö. Däremot fick jag möjlighet att göra en ferry-flygning ner till Halmstad av en nykontrollerad maskin som därefter skulle gå i trafik på morgonflygning upp till Stockholm. Givetvis ställde jag upp på detta även om det var incheck vid 04.30 imorse. Vädret var perfekt och så här tidigt på morgonen fick vi för ovanlighetens skull en SID (Standard Instrument Departure) att följa ut vid start. En del moln tornade upp sig när vi närmade oss Småland och Halland, det var även här bland annat som det skulle vara en zon med aska. Men som sagt askan består av så små partiklar att de knappast är synliga om det nu överhuvudtaget fanns några i luften där vi flög. Tiden får väl utvisa om det blir större slitage på motorerna eller ej. Men nu har man även varit med om detta i alla fall, händer nya saker varje dag och mer och mer erfarenhet samlar man på sig.

Efter landningen i Halmstad var det bara att stanna ombord och låta Halmstadbesättningen ta över spakarna. För en annan blev det en god kopp kaffe och macka i kabinen. Det blev också slutet på min flygardag, däremot har jag hela resten av dagen ledigt till annat och dessutom är det helg så småningom. Kommer säkert något på bloggen imorgon också men annars önskar jag er en trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0