INCAPACITATION
Idag var det nödprocedurer på schemat, bland annat fick jag och Lars öva på hur det är att flyga och kommunicera med syrgasmaskerna på efter det att vi fått en brand ombord. Men som sagt det var bara en simulering utan både eld och rök men uppe i Stockholm kommer det i alla fall vara rök i full motion simulatorerna. Men man har i alla fall nu provat på hur man ska agera vid en eventuell brand ombord.
Detta scenario hände ett tag efter att vi startat från Kastrup och ledde givetvis till att vi fick gå tillbaka för en nödlandning. Extra krydda på moset blev det när PF (Pilot Flying) tuppade av efter go around på minimumhöjden när vi skulle utföra nödlandningen. Då var det bara för en annan som PNF (Pilot Not Flying) att agera och själv utföra alla de moment som behöver göras vid go around samt det nya landningsförsöket. Allt gick bra trots att man var själv och bara hade autopiloten till sin hjälp. Incapacitation är med andra ord när man som besättningsmedlem ej kan utföra sina uppgifter på ett tillfredställande sätt och orsakerna kan vara många. Det gäller med andra alltid vara beredd att gripa in i fall den andra i cockpit inte är förmögen att flyga flygplanet.
Oxygen masks on!
Har även passat på att besöka det välkända Kalle på Spången idag för att äta en dagens. Det hade ju bara varit för dåligt om man inte ens hade ätit på detta välkända gästgiveri en enda gång under sina 1,5 år i Ljungbyhed. Maten bestod av en köttgryta med potatis samt kaffe på maten givetvis!
Kalle på Spången
Sommarvärme idag i Ljungbyhed, satt till och med ute och åt. Kalle på Spången är helt klart värt ett besök om du har vägarna förbi.
Gåsinspirerat till tusen får man nog säga.
Detta scenario hände ett tag efter att vi startat från Kastrup och ledde givetvis till att vi fick gå tillbaka för en nödlandning. Extra krydda på moset blev det när PF (Pilot Flying) tuppade av efter go around på minimumhöjden när vi skulle utföra nödlandningen. Då var det bara för en annan som PNF (Pilot Not Flying) att agera och själv utföra alla de moment som behöver göras vid go around samt det nya landningsförsöket. Allt gick bra trots att man var själv och bara hade autopiloten till sin hjälp. Incapacitation är med andra ord när man som besättningsmedlem ej kan utföra sina uppgifter på ett tillfredställande sätt och orsakerna kan vara många. Det gäller med andra alltid vara beredd att gripa in i fall den andra i cockpit inte är förmögen att flyga flygplanet.
Oxygen masks on!
Har även passat på att besöka det välkända Kalle på Spången idag för att äta en dagens. Det hade ju bara varit för dåligt om man inte ens hade ätit på detta välkända gästgiveri en enda gång under sina 1,5 år i Ljungbyhed. Maten bestod av en köttgryta med potatis samt kaffe på maten givetvis!
Kalle på Spången
Sommarvärme idag i Ljungbyhed, satt till och med ute och åt. Kalle på Spången är helt klart värt ett besök om du har vägarna förbi.
Gåsinspirerat till tusen får man nog säga.
Kommentarer
Postat av: Conny
Syrgasmasker ja,passagerarnas syre till masken görs ju av en typ av gasgenerator i tex en 737,och räcker ju i minuter "bara".Men för piloterna i samma maskin,är deras masker kopplade till en riktig flaska liknande en andningsapparat för dykare?
Postat av: Alex
Flight deck crew har tillgång till egna syrgastuber med betydligt längre varaktighet än passagerarnas, så du är helt rätt på det Conny!
Trackback