MAINTAIN FL140...

...when reaching, heavy traffic opposite direction 1000 ft above! Vi var fortfarande stigandes som ni förstår upp mot flygnivå 140 medan den aktuella Airbus A300 var sjunkande på väg in mot Tebby och landning bana 26. ATC var verkligen noggranna med att vi inte steg över denna höjd, det var inte heller vår avsikt då vi bara var klarerade upp dit från allra första början och dessutom är det inte lönt att gå högre upp direkt på den korta leggen till Visby. Men man kan ju förstå ATC:s försiktighetsåtgärder när man tänker tillbaka på den kollision uppe på höjd som hände 2002 mellan en Boeing 757 fraktare och en rysk Tupolev 154 över Schweiz, denna händelse var faktiskt uppe som exempel under måndagens PGC dessutom och färskt i minne.

I vart fall när vi var uppe på FL140 tog det inte lång stund förrän planet i fråga dök upp på kontrakurs men inte riktigt rakt framför tyvärr och inte heller med enbart 1000 fots separation till min stora besvikelse. Hade blivit ett bra "air-to-air" foto annars! Iran Air var det för övrigt och planet sjönk väl inte på lika häftigt som ATC först trodde på sina skärmar antagligen. Några bilder blev det i vart fall.


Tyvärr går det ju inte att förverkliga lika bra och nära på bild som man egentligen upplever det, men här är i alla fall Airbusen på inflygning till Stockholm/Arlanda.

 


Kommentarer
Postat av: Fabio

Något som liknar denna situation är ju kollisionen i Indien mellan en Saudi 747 och En Antonov maskin. Deras trackar korsade varandra och Saudi höll sig på 140. Antonoven skulle ligga på 150 men sjönk under 140 innan de insåg misstaget och steg rakt upp i 747an. Du har säkert hört om den.

2010-10-27 @ 19:27:22
Postat av: Alex

Denna händelse visste jag faktiskt inte så mycket om, tack för infon! Filmklipp om DHL 757 och den ryska Tu 154 finns på YouTube och berörde verkligen, titta gärna på den!

2010-10-28 @ 14:59:15
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Japp, sett klippet. Frukansvärt! Hade en väldigt intressant diskussion med En Ryanair-kapten när jag satt på klappen rakt över uberlinger där kollisionen inträffade. Han berättade mycket intressanta saker om hur man förbättrat utbildningen etc. Ni tränar väl mycket på det i simulatorn?

2010-10-28 @ 16:22:41
Postat av: Anonym

Iran Aaaaaaaaaaaair

2012-05-20 @ 21:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0