FRAMTIDEN

Ett och annat frågetecken har förekommit bland kommentarerna vad det gäller min fortsatta pilotkarriär och vad som nu kommer att hända. Tyvärr har jag inget svar på detta i nuläget men framtiden är minst sagt oviss men jag ska försöka förklara hur saker och ting förhåller sig för oss 13 som är de enda i Sverige med det nya MPL-certifikatet.

Skyways/Avia Express har varit mitt och sju klasskompisars host airline och en av skolans samarbetspartner för den praktiska yrkesutövningen i linjetrafiken. Framtill linecheck vilket gjordes efter cirka 60 sektorer på linjen var vi helt bundna till Avia Express och Fokker 50. Efter att man klarat linecheck försvann den begränsningen i certifikatet som bara möjliggjorde flygning på bolaget och flygplanstypen i fråga. Detta betydde i realiteten att man kunnat söka sig till ett annat bolag och börja flyga en annan flygplanstyp. Skolan hade dock avtal med Avia Express att under utbildningstiden förse oss med flygtid på minst 50% av vanlig tjänstgöring för en vanlig anställd styrman. Efter linecheck har nästintill alla i klassen flugit på 100% tjänstgöring för att få ut så mycket som möjligt av utbildningen i form av erfarenhet och flygtid.

En av de stora fördelarna med MPL är att Avia Express har kunnat forma oss exakt så som de velat ha oss på ett tidigt stadium och om de nu skulle behövt anställa folk inom den närmsta tiden borde vi naturligtvis ha goda förutsättningar att få en anställning. Tyvärr är nu inte läget sådant att bolaget behöver anställa, för er som har hängt med på nyhetssidorna och forumen under året har säkerligen snappat upp att bolaget numera bara har 26 stycken fast anställda piloter medan en stor del av den tidigare styrkan nu jobbar på vikariat eller är uppsagda. Det råder dock återanställningsrätt en bra bit in på nästa år innan det finns någon möjlighet för oss TFHS:are att kunna få en anställning. Alla andra måste tillfrågas först innan det kan bli aktuellt för oss, personligen tycker jag detta ligger för långt fram i tiden och det är inget man kan gå och vänta eller hoppas på! Man måste agera nu och göra allt för att få ett pilotjobb så snabbt som möjligt för att inte vara ifrån branschen för länge. Fokker 50-ratingen är kanske inte den rating som man har bäst förutsättningar att få jobb på men det finns ju ändå en del Fokker-operatörer i närheten såsom AMA Pola och Air Baltic. Än så länge har jag legat rätt lågt med ansökningarna men ska nu intensifiera dessa då man har lite mer att komma med vad gäller flygtid. Givetvis kommer jag söka till fler bolag än de som opererar Fokker 50 och man får helt enkelt hoppas man får något napp förr eller senare. Mitt långsiktiga mål är dock att få arbeta på ett bolag som har bas antingen på Malmö/Sturup eller Köpenhamn/Kastrup.

För mina fem klasskamrater på City Airline ser kanske framtiden och förutsättningarna för att få en anställning en aning ljusare ut än vad det gör för oss på Avia Express. Det verkar vara större behov på styrmän på Embraern där och vad jag har förstått finns det inte heller någon som är varslad eller har återanställningsrätt. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att de får en anställning, det hade verkligen varit roligt för dem!

Förr eller senare tror jag bestämt att flyget kommer få ett uppsving igen och behovet på piloter kommer att öka, en del tyder ju på att trenden är på väg att vända alla redan nästa år. Jag ser i alla fall positivt på det hela och som sann skåning tror jag givetvis på följande vers: "Det löser sig, det gör det alltid" även om det kanske kommer ta lite tid...

Kommentarer
Postat av: F

Har följt din blogg länge nu och trots att du gått en intensiv utbildning och haft mycket praktik är det imponerande hur du levererat i stort sett varje dag ;) Jättekul! Vill önska ett stort lycka till med karriären. Är övertygad om att det kommer gå jättebra för dig!

2010-11-09 @ 16:28:35
Postat av: JH

Hela min familj önskar lycka till och hoppas på en fortsatt blogg! :D

2010-11-09 @ 21:37:46
Postat av: T

Har följt din intressanta blogg över ett år nu. Hoppas verkligen allt ordnar sig och att du snart får ett jobb!

2010-11-10 @ 12:53:32
Postat av: Marcus

Tack ännu en gång för alla intressant inlägg!



Håller tummarna för dig nu och hoppas att du har tid att fortsätta med bloggandet, lycka till!

2010-11-10 @ 19:13:16
Postat av: Carl

Kämpa på och lyckta till!

2010-11-10 @ 19:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0