KYLA, VIND OCH REGN!

Det värsta av allt är att det är Skåne jag talar om, det är ju här det ska vara sommar om någonstans kan man ju tycka och inte på den övre hälften av landet. Kristianstad bjöd med andra ord som överskriften antyder på riktigt blåsigt väder med en del moln och regn. Vinden var idag för ovanlighetens skull nordlig och betydligt kraftigare än de tio knops medvind man annars kan landa med på bana 19 när man kommer från Stockholm. Vindbyarna sträckte sig en bra bit över 20 knop och därmed var det bara bana 01 här på Kristianstad som gällde. Trots man varit här så många gånger tidigare har jag aldrig behövt gå runt och landa söderifrån men det blev det alltså idag.

För att bryta igenom molntäcket som var relativt högt ändå tar man hjälp av inflygningshjälpmedlen (ILS/DME) till bana 19 för att sedan när man får banan i sikte gå över till visuell inflygning. Jag kopplade ifrån autopiloten rätt tidigt för det är inte varje dag man får tillfälle att lägga upp hela inflygningen själv och satte därefter kurs parallellt med banan för att sedan kunna svänga in och landa ifrån andra hållet, bana 01 alltså. Det var en rejäl motvind på finalen så hastigheten relativt marken när man satte ner kärran var inte hög direkt, stannade på nolltid kändes det som. Det blev bara denna sträcka som jag var PF men ytterligare två som PNF därefter. Imorgon är det väl min tur igen antar jag men då flyger jag med en annan kapten så det får väl se om man får förtroendet då eller inte.



Sommarn verkar finnas i Stockholm och numera kör man enbart med kortärmad skjorta! Kärran för dagen min favorit SE-LEL som även var min första Fokker...antar att det är därför det är favoriten.




Ibland får man nypa sig i armen för att verkligen förstå att det är uppemot 50 passagerare som sitter där bak i kabinen. Fokkern är inte så liten som man kan tro eller vad säger ni? Sätena är rätt komfortabla dessutom vilket man provat ett antal gånger som passiv.

Kommentarer
Postat av: Conny

Riktigt fin bild i förra inlägget.Wingview och engineview är bara så nice :)



Har ni schemalagda tider på gymet eller får ni träna på er fritid?



Hur mycket tränar du?

2010-05-31 @ 23:25:49
Postat av: Alex

Hallå Conny!



Tackar, ja jag är också svag för de där bilderna det är därför det blir så många av den varan här på bloggen.



Vi är ju ett specialfall här i bolaget så vi har ingen tid tillägnat för träning men det tror jag inte heller de anställda de har. Men har man en långrast hinner man ju träna om man känner för det, gym finns på Arlanda. Jag tränar tre ggr i veckan eller något sådant, målet är det iaf. Man får ju försöka gå/springa några ggr också men det är svårt att hinna med får man ju erkänna.

2010-06-01 @ 14:18:57
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0