UNIVERSITY & SKYEXPRESS ALL OVER THE PLACE!

Fortsatt varmt och fint väder de två senaste flygdagarna som har bestått av samma upplägg som för måndag/tisdagen och totalt 10,5 h i loggboken. Det varma vädret ger upphov till att cumulusmolnen kan växa sig rejält stora till så kallade Cb-moln (Cumulonimbus). Dessa vill man inte flyga igenom för turbulensen kan vara riktigt kraftig och ofta förekommer det också åska samt blixtnedslag i samband med Cb-moln. Det gäller att ha väderradarn påslagen med andra ord så att man kan upptäcka dessa ifall de nu skulle vara inbäddade i andra molntyper och inte synliga med blotta ögat. När man har ett Cb-moln framför sig eller moln som har tendens att bli ett Cb begär man ny kurs runt molnet och detta har gjorts åtskilliga gånger dessa två dagar. Sick sack-flygning kan man väl kalla det!

 

Det blev till att flyga emellan dessa två formationer som blev allt större.




Riga med flygplats under molntussarna på väg från Vilnius.

I Halmstad och på den södra Swedencontrol-frekvensen har det varit full aktivitet både på Skyexpress- och University-callsigns på radion. Man blir nästan lite nostalgisk när man hör det, jag själv hette University 426 på den tiden som egentligen inte var så länge sedan! University-callsignet är alltså anropsnamnet som vi har på TFHS när vi flyger Cirrus och det verkar har varit IFR-skolning över fyren LT (Lima Tango) på Halmstad med full procedur ILS samt studsar. Tyckte jag kunde höra både svensk- och norskengelska när man startat och landat nu under både ondag och torsdag. Vem är det som varit i farten egentligen?

Dagens flygningarna från Halmstad till Bromma respektive Arlanda är nog de två som står ut mest dessa två dagar. Först en grym inflygning till bana 30 på Bromma över Globen och resten av city i grymt morgonljus. Kodak-moment som man brukar säga även om jag hellre kallar det Canon-moment! Jag var PNF denna flygning och satt bara och njöt, tänk om det kunde vara så fint väder alltid!


Vad ska man säga? Tror inget vanligt kontor slår den här utsikten.



At holding point runway 12 med en Malmö Aviation Avro precis framför och en landande Sverigeflyg Saab 340.


Flygningen upp till Arlanda senare var det jag som var PF och här skulle något väldigt ovanligt hända. Vi blev klarerade "Trosa 3M arrival for runway 01L" när vi närmade oss Stockholm, än så länge allt som vanligt med andra ord. Efter ett tag fick vi istället radarvectors för bana 08 vilken är en bana som saknar ILS och därför får man istället göra en icke-precisionsinflygning där man inte får någon gudning i det vertikala planet. Bana 01R/19L var avstängd och den långa 01L/19R var av någon anledning inte heller öppen, single runway operation på Arlanda med andra ord! I vart fall fick vi efter ett tag "Cleared LLZ-approach runway 08" som första plan antagligen för LLZ-signalen var nämligen inte påslagen! Vi uppmärksammade detta till flygledaren och tro det eller ej men vi fick då "Cleared visual approach runway 08". Visuella inflygningar är ju inte är tillåtet på Arlanda egentligen men som tur var denna gång hade vi banan i sikte annars hade vi ju aldrig fått det. Verkligen en udda händelse och det lär säkerligen inte hända igen. Men som sagt tidigare, inte en dag som är den andra lik i flygvärlden som ni märker. Imorgonbitti blir det en tur/retur Stockholm-Halmstad sedan är det helg med hemresa till Skåne.

 

Ett litet anrop på Skywaysteknik-frekvensen under inflygningen så är fönsterrutan ren från insekter på nolltid, det kallar jag service!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilka dagar! :)

Det var bara norrmän ute denna vecka. Vi har haft teori :)

Ha en trevlig helg!!

2010-05-21 @ 00:16:27
Postat av: Carl

Tjena!

Vad är en LLZ-approach?

2010-05-21 @ 15:49:54
Postat av: Anonym

Vilka häftiga bilder.

2010-05-22 @ 18:49:15
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Alex

Johanna,

Misstänkte att det var norrmännen och att det inte hade varit lönt att ropa på company-frekvensen. De hade nog inte fattat vem det hade varit som anropat.



Carl,

LLZ-approach är en icke-precisionsinflygning där du bara har guidning i det horisontala planet, precisionen i detta plan är detsamma som för en ILS men du saknar en glidbana att följa. Sjunkhastigheten får du uppskatta själv genom att jämföra höjden med avståndet som finns tryckt i en tabell på inflygningskortet. Hoppas detta var tillräckligt bra förklarat.



Anonym,

Tackar, men ändå så är det så mycket häftigare i verkligheten! Det går inte att få till det lika bra på bild tyvärr.

2010-05-23 @ 14:31:55
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0