TEMA: FOKKER-FOTO!

Dags för en Fokker igen tycker jag, denna gång islänningen som visar upp buken med internet-adress efter start från 19R. Efter rotation och upptill 400 fot över marken flyger man "runway heading" vilket är en kurs på 186°, därefter tar man klaffen och sätter ut mot den kurs man har fått av clearance delivery eller tornet. I detta fall blev det en 180° sväng norrut med en kraftig bank precis framför balkongen här i Märsta. Det är häftigt att se måste jag säga samt även kunna ta en och annan bild från där man bor! Bilden är beskuren en del men med så stora filer som det i regel är på dagens digitalkameror är det inga problem med den slutliga kvalitén på bilden, speciellt inte när den bara är så här liten.


Bilden är tagen med Canon EOS 50D med 100-400 mm USM med följande inställningar:
ISO 100, f/7, 1/500.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Tjena. Tänkte fråga vad du har för mål som pilot? Vilket bolag och vilken flygplans typ vill du helst flyga osv. Dina mål helt enkelt.

Mattias

2010-05-10 @ 21:04:20
Postat av: Alex

Tja Mattias!

Jadu, mitt mål som pilot har väl egentligen alltid varit att få flyga de riktigt stora någongång i framtiden. Men ju större plan desto mindre flygning blir det, just nu vet jag inte riktigt vad jag har för långsiktig målsättningen men det hade ju varit roligt att få gå igenom varje steg. Regional-, utrikes i Europa och långdistansflyget.



Nu är det först och främst Skyways som gäller och jag försöker göra så bra ifrån mig som möjligt samt få så mycket erfarenhet som möjligt. Vad som händer därefter får vi se i oktober/november, antagligen får man börja söka pilotjobb någonstans i världen och då får man se var man hamnar.



Men som sagt jag skulle nog gärna vilja flyga långdistans med någon av de större modellerna någongång i framtiden.....SAS med A330/340 om de nu har den kvar då hade kanske varit något!

2010-05-11 @ 16:00:35
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: erik

Tja!

Jag undrar vilka procedurer som görs om man får motorstopp på alla motorer vid climb out runt 5000 ft?

Vad är den bästa glidhastigheten på F50?

2010-05-11 @ 19:14:48
Postat av: Mattias

Skönt och höra dina mål ! Jag komemr följa dig och din blogg så länge du orkar hålla igång med den :)

Mattias

2010-05-11 @ 22:11:42
Postat av: Alex

Erik,

Proceduren för ett motorbortfall är en "memory item" vilket betyder att man ska kunna åtgärden utantill. När man befinner sig på exempelvis 5000 fot som du säger har man climb inställt som input för kraftöverföringen till motorerna, detta betyder att man inte har någon "autofeather"-funktion. Autofeather gör så att propellern automatiskt ställer sig i läget för minst luftmotstånd men detta gäller bara under takeoff och go around.



Nu när det är climb måste man ifall motorn inte återtänder inom 10 sekunder manuellt "feathra" (svengelska) propellern genom att dra i fuel lever till stängt läge. Den stillastående propellern ställs då i det läge så att den bromsar minsta möjliga för Fokkerns framfart i luften.



Bästa glidhastighet är 140 knop.



Mattias,

Roligt att höra! Tanken har börjat komma med hur länge jag egentligen ska hålla på med bloggen, det har nästintill blivit en livsstil och den tar väldigt mycket tid. Men det är roligt framförallt speciellt när den uppskattas så mycket av läsarna, dessutom lär jag mig själv mycket eller fördjupar kunskapen än mer.



Jag lovar att jag ska hålla på fram till min examen i oktober/november i alla fall!

2010-05-12 @ 09:57:04
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0